پژوهشگران از تاثیر مصرف الکل روی DNA و افزایش احتمال سرطان می گویند

چندین دهه است که می دانیم مصرف الکل باعث افزایش ریسک ابتلا به چندین مدل سرطان مختلف می شود اما اینکه چطور این اتفاق رخ می دهد تاکنون مشخص نبود. حالا دانشمندان دانشگاه کمبریج برای اولین بار به طور دقیق نشان داده اند که الکل چطور به صورت دائمی به DNA در سلول های بنیادی آسیب می زند و سپس باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان می شود.

وقتی که شخصی الکل مصرف می کند، کبد فرد باید الکل را در هم بشکند و در نتیجه این اتفاق استالدئید آزاد می شود که عامل اصلی ایجاد سرطان حین مصرف نوشیدنی های الکلی است. استالدئید یک ترکیب سمی است و در پژوهش اخیر نیز نقش آن در تخریب DNA به اثبات رسید.

در این پژوهش، دانشمندان اتانول (نوعی الکل که در نوشیدنی ها مورد استفاده قرار می گیرد) را به موش ها تزریق کردند و سپس اثرات آن را از طریق توالی یابی DNA و تحلیل کروموزوم ها مشاهده کردند. این تیم متوجه شد که استالدئید به وضوح و به طور دائمی DNA را در سلول های بنیادی خون آسیب می رساند.

مصرف الکل

این اکتشاف جدید به درستی نشان می دهد که ماده تولیدی توسط کبد چطور می تواند در بروز برخی سرطان ها نقش موثری ایفا کند. کِتان پاتِل، نویسنده این مقاله توضیح می دهد: «برخی سرطان ها به دلیل آسیب های DNA در سلول های بنیادیی ایجاد می شوند. در حالی که برخی آسیب ها شانسی رخ می دهند، پژوهش ما نشان داده که نوشیدن الکل می تواند شانس آسیب دیدن DNA را افزایش دهد.»

اما استالدئید موجود در بدن پس از مصرف الکل چگونه دفع می شود تا آسیب بیشتری به بدن نرساند؟ گفته شده که گروهی از آنزیم ها به نام استالدئید دهیدروژنازها این ماده را به ترکیبات کوچکتری تجزیه می کنند. بسیاری از انسان ها در سراسر جهان دچار نقصی هستند که سبب عدم تولید این آنزیم می شود. بنابراین پس از نوشیدن الکل، بدن آن ها نمی تواند استالدئید را سریعا دفع کند و آسیب بسیاری به بدنشان وارد می شود. همین مسئله توضیحی است برای ناراحتی طولانی مدت پس از نوشیدن الکل.

با این حال، اگرچه استالدئید از بدن سریعا دفع می شود ولی پاتل می گوید این اتفاق و همچنین سیستم تعمیری DNA بدن انسان عملکرد عالی و کاملی ندارند و حتی در حالت طبیعی و بدون نقص آنزیمی هم الکل می تواند آسیب خود را ایجاد کند.

جالب است بدانید که مصرف الکل سالانه یکی از دلایل پیشرو تصادفات جاده ای نیز محسوب می شود و به اندازه سرعت غیر مجاز سهم در وقوع تصادفات دارد. در این اینفوگرافی روزیاتو می توانید تاثیر الکل روی بدن انسان را نیز مشاهده کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *