پیدا شدن گنج قدیمی روسیه؛ کلاهبرداری یا حقیقت؟

پلیس کره جنوبی به دفتر یک شرکت که مدعی شده بقایای یک کشتی حاوی گنج را یافته، هجوم برده است.

شرکت “شینیل گروپ” در ماه ژوئیه اعلام کرد که بقایای کشتی روسی دمیتری دونسکوی را در نزدیکی جزیره اولنگدو پیدا کرده است. طبق شایعات تاریخی در این کشتی میلیارد‌ها دلار طلا وجود دارد.

به دنبال این خبر ادعاهایی مبنی بر تلاش شرکت برای کلاهبرداری مطرح شد و چوی یانگ سئوک، رئیس شرکت شینیل در حال حاضر ممنوع‌الخروج شده است.

جویندگان گنج چندین دهه است که دنبال کشتی دمیتری دونسکوی می‌گردند و خبر پیدا شدن آن در ماه ژوئیه بازتابی جهانی داشت.

شرکت شینیل تصاویری که توسط زیردریایی گرفته را منتشر کرده و مدعی است بخش‌هایی از بقایای این کشتی هستند. به گفته این شرکت لاشه کشتی در نزدیکی جزیره الونگدو، بین ژاپن و کره جنوبی پیدا شده است.

این کشتی توسط خدمه آن در سال ۱۹۰۵ و به دنبال پیروزی ژاپن در نبرد سوشیما غرق شد. این نبرد یکی از لحظات حساس جنگ روسیه با ژاپن بود.

کشتی دمیتری دونسکوی که در سال ۱۸۸۵ به آب انداخته شد در دریای مدیترانه و بالتیک سفر می‌کرد و پس از آن راهی اقیانوس آرام شد.

شرکت شینیل گروپ مدعی است که این تصویر پلاک کشتی دمیتری دونسکوی است

با این که کشتی حین نبرد صدمه جدی ندید، اما از بقیه ناوگان عقب ماند و مورد حمله ژاپنی‌ها قرار گرفت تا این که خدمه کشتی آن را در نزدیکی جزیره اولنگدو غرق کردند.

از آن زمان تا به حال شایعاتی منتشر شده مبنی بر این که کشتی روس حامل ۲۰۰ تن طلا برای پرداخت حقوق خدمه نیروی دریایی روسیه بوده است. اگر این شایعه صحت داشته باشد قیمت امروز این مقدار طلا بالغ بر میلیاردها دلار است

اولین تردیدها

کارشناسان همواره نسبت به این که روسیه این حجم زیاد طلا را در یک کشتی قرار دهند، ابراز تردید کرده‌اند؛ به خصوص که آن‌ها گزینه امن‌تری هم در اختیار داشتند و می‌توانستند طلاها را با قطار به بندر شرقی ولادی‌وستوک انتقال دهند.

به گزارش خبرگزاری کره جنوبی، یونهاپ، بلافاصله پس از ادعای شرکت شینیل، فرضیه‌هایی مبنی بر کلاهبرداری بودن این داستان قوت گرفت.

این شرکت متهم شده است که قصد دارد ارزش سهام خودش را به طور مصنوعی بالا ببرد یا این که سرمایه‌گزاران را وسوسه کند تا ارز مجازی یک شرکت سنگاپوری (که آن هم اسمش شینیل گروپ) است را بخرند.

چوی یونگ سئوک، رئیس شرکت کره‌ای می‌گوید که این دو شرکت هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند، هرچند که به گزارش خبرگزاری فرانسه بنیان‌گذاران این دو شرکت خواهر و برادر بوده‌اند.

رسانه‌های کره جنوبی می‌گویند که گروه شنیل کمی پیش از اعلام پیدا شدن کشتی در آن منطقه تشکیل شده و با سرمایه بسیار کوچکی گردانده می‌شد.

به گزارش یونهاپ، اگر اخبار مربوط به پیدا شدن گنج حقیقت داشته باشد ارزش آن در حدود ۸۹ میلیارد دلار خواهد بود، اما پس از طی شدن مراحل اداری تا یک میلیارد و دویست میلیون دلار کاهش پیدا می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *