کاشت هسته خرما

خرما

باغبانی و کشاورزی بسیار روحیه بخش اند و افرادی که به این شغل ها مشغولند معمولا بهتر و سالم تر عمر می کنند. اگر شما هم دوست دارید در منزل کوچک خود گیاهی را سبز نمایید با ما همراه باشید.

خرما گیاهی بسیار جالب و البته زیباست. ولی آیا تا به حال با خود اندیشیده اید که خرما را در خانه خود سبز کنید و مراحل کاشت و جوانه زدن هسته خرما را از نزدیک ببینید. آموزش کاشت هسته خرما برای سبزه عید را در پرشین وی ببینید.

مراحل کاشت هسته خرما

خرما میوه ای بهشتی است که در طب سنتی یا در میان مردم از خواص جادویی آن صحبت های فراوانی به گوش می خورد، از خواص ضد سرطانی آن گرفته تا یک منبع مغذی برای رفع خستگی و انرژی بدن، بنوعی شاید یک میوه همه فن حریف محسوب شود.

که در پاسخ به این سوال می توان اینگونه گفت: هسته این میوه نیز همانند خودش خواص شگفت انگیزی را در خود قرار داده است که قابل توصیف نیست.

افرادی که بر اثر حساسیت فصلی یا حساسیت به نور یا دارویی دچار آبریزش چشم شده اند می توانند چند هسته خرما را کوبیده, بجوشانند و آن را بعد از صاف کردن جهت شستشو چشم به کار ببرند.

عده ای بر این باورند که پودر هسته خرما برای افزایش قدرت بینایی نیز کاربرد دارد.

آموزش کاشت هسته خرما

برای اینکار می توان از آن به جای سرمه استفاده کرد.

نحوه سبز کردن هسته خرما را بشناسید

افرادی که در آپارتمان زندگی می کنند می توانند برای ایجاد فضای سبز منزل و کاهش آلاینده های هوا، این دانه ارزشمند را آماده سازی و کشت کنند.

اگر دانه خرما را بدون هیچ مقدمه و آماده سازی در خاک فرو برید احتمال سبز کردن آن کاهش می یابد و یا ممکن است زمان زیادی صرف شود. برای این که دانه خرما در خاک کاشته و سبز شود باید مراحلی را طی کند که در این مقاله به آن اشاره می کنیم.

ابتدا دانه خرما را به کمک چاقوی سر باریک و یا لوله خودکار از خرما خارج کنید.

دانه ها را در آب سرد قرار دهید.

مراحل کاشت سبزه هسته خرما :

تعدادی هسته از یک خرمای کاملاً رسیده را جدا و تمیز کنید.

 

جوانه زنی هسته خرما چند هفته طول می کشد

هسته ها را به مدت یک هفته درون آب سرد قرار می دهیم و در این مدت هر روز حداقل یک بار آب را تعویض می کنیم.

بعد از این مدت دانه ها را از آب خارج کرده و کاملاً می شوییم و در بین چند دستمال کاغذی مرطوب قرار می دهیم و داخل پلاستیک شفاف می بندیم و در جای گرم و دور از نور مستقیم خورشید قرار می دهیم (ولی در مکانی روشن).

در این مدت نباید اجازه دهیم که دستمال خشک شود و اگر دستمال کاغذی بعد از مدتی از بین رفت اقدام به تعویض آن می کنیم.

به تدریج متوجه خواهید شد که ریشه سفید رنگی از خرما خارج می شود. البته ممکن است این مرحله چند هفته به طول انجامد پس صبور باشید. (جوانه زنی چند هفته طول می کشد)

تکنیک های کاشت هسته خرما

بعد از جوانه زدن هسته ها آن ها را داخل گلدان حاوی خاک تمیز قرار می دهیم ( در اغلب خاک ها رشد دارد) و بر روی آن مشما می کشیم تا رطوبت حفظ شود سپس در مکانی گرم و پر نور قرار می دهیم. در این مدت نباید خاک گلدان خشک شود.

پس از سبز شدن فاصله آبیاری بتدریج افزایش دهید و تا خاک خشک نشده آب ندهید باید گیاهتان را در مکانی با آفتاب ملایم و یا فیلترشده مانند آفتاب پشت پرده توری قرار دهید و یا گیاه را به مکانی روشنتر با نور غیر مستقیم منتقل نمایید.

انتظار نداشته باشید درخت خرمای شما که با هسته کاشته شده خرما بدهد ولی به عنوان یک درخت خرما قشنگ است، امیدوارم بتوانید درخت خرما بکارید و از تماشای آن لذت ببرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *