کشف فسیل دایناسوری شبیه به شترمرغ در مغولستان

دیرین‌شناسان موفق شدند بقایای فسیل گونه‌ای جدید از «اورنیتومیموسار»، دایناسور مقلد شترمرغ را بیابند که بین ۷۲ تا ۸۴ میلیون سال پیش بر روی زمین می‌زیست. این دایناسور جدید، با نام «آپیورنیتومیموس توگریکیننسیس»، نوعی اورنیتومیموس یا گروهی از ددپایان هستند که منقاری بدون دندان داشته، احتمالاً همه‌چیزخوار یا گیاه‌خوار بوده و شبیه به شترمرغ‌های کنونی بوده‌اند.
این موجود باستانی در سرزمینی که امروز آن را مغولستان می‌نامیم و دردوره‌ی «کامپانین»، پنجمین دوره از شش دوره‌ی کرتاسه‌ی پسین، می‌زیست. بقایای فسیل این جانور در بادروب سازند زمین‌شناسی دادوکتا در منطقه‌ی توگروگین شیره مغولستان یافت شد. این بقایا توسط دکتر «چینزوریگ سوگباتار»، دیرین‌شناسدانشگاه هوکایدو و موسسه‌ی دیرین‌شناسی و زمین‌شناسی مرکز علوم و تحقیقات مغولستان و همکاران او از ژاپن، مغولستان و کانادا مورد بررسی قرار گرفت.
محققان اظهار داشتند: «این مورد، سومین اورنیتومیموساری است که از این سازند و اولین اورنیتومیمیدی است که از منطقه‌ی توگروگین شیره یافت ‌شده است. همچنین این فسیل سالم‌ترین مورد میان سه گونه‌ی مذکور است و به ما در درک بهتر تکامل اورنیتومیمیدها و محیط‌‌زیست دیرین کمک می‌کند.»
آن‌ها افزودند: «ممکن است آپیورنیتومیموس توگریکیننسیس گونه‌ای انتقالی از اورنیتومیموسارهای اصلی و مشتق‌ شده باشد. این دایناسور احتمال دارد از نظر چینه‌شناسی قدیمی‌ترین فسیل دوران کرتاسه پیشین در آسیا و شرقی‌ترین فسیل اورنیتومیمید دوران کامپانین در نیم‌کره‌ی شمالی باشد.»
به گفته‌ی دکتر سوگباتار و دیگر نویسندگان مقاله، کشف آپیورنیتومیموس توگریکیننسیس قدمی مهم در فهم بهتر سازگاری تکاملی اورنیتومیموسارها با محیط‌های خشک است. محققان اضافه کردند: «آپیورنیتومیموس توگریکیننسیس اولین نمونه‌ از گونه‌ی اورنیتومیموسارها است که تحمل بیشتری در تغییر شرایط آب و هوایی مرطوب به خشک از خود نشان داده است.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *