چگونه باید برای کنکور درس بخوانیم ؟

چگونه درس بخوانیم؟

چگونه درس بخوانیم؟

 

یکی از بزرگترین دقدغه های ذهنی داوطلبان این است که به چه روشی باید برای کنکور، درس بخوانند .یکی از بزرگترین دقدغه های ذهنی داوطلبان این است که به چه روشی باید برای کنکور، درس بخوانند .

 

آیا باید متفاوت از دوران مدرسه درس بخوانند ؟

آیا حتما” باید از کلاسهای کنکورو روشهای تستی استفاده کنند؟

آیا باید از کتابها و جزوات خاصی استفاده کنند؟

آیا باید خط به خط مطالب را حفظ کنند؟

آیا باید شب و روز درس بخوانند؟

آیا باید از خواب و خوراک و ورزش و تفریح بگذرنند؟

چه باید کرد ؟ کدام راه به موفقیت در کنکور ختم می شود ؟ و …..

از این به بعد سعی می کنم ، جواب این سوالات را به همراه مطالب جدید و دانستنیهای مفید در هر مقاله بگنجانم .ولی برای شروع، اضطرار بحث چگونگی درس خواندن ، بیشتر محسوس است .

اولا” به علت مهم بودن معدل در کنکور سالهای آینده، باید در طول تحصیل بسیار خوب و عمیق درس بخوانید و با معدل عالی دیپلم بگیرید ، در راستای همین برنامه سازمان سنجش هم با مفهومی کردن سوالات در یکی دو سال اخیر داوطلبان کنکور را به خواندن دقیق کتب درسی و عدم استفاده از روشهای کوتاه و تستی تشویق کرده است .

این جملات را شاید خیلی شنیده باشید :

کنکور خیلی سخت بود !!!

سوالات وقت گیر بود ، هر چی حل می کردم به جواب نمی رسیدم !!!

همه ی اونارو حفظ بودم ولی نمی تونستم از ۴ گزینه یکی رو انتخاب کنم !!!

بعضی سوالا اصلا” از کتاب نبود !!! و….

چرا اینگونه شده ؟چرا داوطلبان نمی توانند آن طور که باید و شاید به سوالات جواب دهند؟

بعد از بررسی سوالات ۱۰ سال گذشته ی کنکور و مقایسه و تحلیل روند سوالات به این نتیجه رسیدیم که سوالات به سمت مفهومی و دقیق شدن پیش می روند ، یعنی کاملا” از کلیشه ای بودن خارج شده اند .

همچنین سازمان سنجش تصمیم گرفته است، دقیقا” فقط از متون ،مثالها و تمارین کتب درسی و مطالب مفهومی وابسته به آنها سوال طرح کنند .گزینه ها را طوری طراحی کنند که فقط کسانی که آن مطلب را کامل فهمیده و یادگرفته اند، بتوانند از بین گزینه ها درست ترین را انتخاب کنند .

در سوالات ، کاملا” مشهود است که داوطلبان باهوش تر ، پرتلاش تر ،ماهرتر، دقیقتر و بهتر غربال خواهند شد .

متاسفانه چون برخی مراکز پیش دانشگاهی و دبیرستانها و مخصوصا” کلاسهای کنکور دانش آموزان را به سوی سطحی خواندن و حفظ کردن مطالب سوق می دهند و دانش آموزان به جای اینکه دروس را تشریحی و دقیقتر بیاموزند و نقاط ضعف خود را مرتفع کنند ، روش تستی خواندن و نحوه ی تست زدن را می آموزند.

در این میان سازمان سنجش برای مقابله با این نظام غلط و غیر اصولی ، سیاستهای ( مفهومی ترکردن سوالها و تاثیر معدل نهایی سال سوم متوسطه ) را در پیش گرفته است تا داوطلبان برای فراگیری دقیق و عمیق درسها ارزش بیشتری قائل شوند .

سازمان سنجش ادعا کرده :سوالات به طور متوسط در سطح پاسخگویی ۲۰تا۲۵درصد از داوطلبان است که از سطح علمی خوبی برخوردارند و برای ما توان پاسخگویی آنها مهم است .

در حقیقت در کنکور سراسری سوالی خوب و استاندارد است که در یک گروه آزمایشی بین ۱۰تا۳۰ درصد داوطلبان بتوانند به آن پاسخ صحیح بدهند.

حال با این اوصاف ، پس باید برای موفقیت در کنکور چگونه درس بخوانیم ؟!!!

در ادامه ی صحبتهای قبل ،حال به اینجا می رسیم که آیا در واقع ،راهکارهای عملی برای درس خواندن وجود دارد که منجر به موفقیت در کنکور شود ؟

بله !!!

الف ) باید در طول سال تحصیلی حداکثر استفاده را از مدرسه ، کلاسها ، معلمین و دانش آموزان زرنگ کلاس بکنیم .

چگونه ؟؟؟

قبل از کلاس ، روزنامه وار درسی را که قرار است تدریس شود را می خوانیم .

خیلی خوب و دقیق به درس و صحبتهای معلم (که باعث بهتر جا افتادن مطلب می شود) گوش می کنیم و فعالانه نکات مهم و اشکالات خود را یادداشت می کنیم .

در آخر کلاس تمام اشکالاتی را که در ذهنمان است را می پرسیم .

( تا اینجا ۶۰% یادگیری انجام شده است ) حال ۴۰% بقیه :

دروس آن روز را همان روز می خوانیم و برخی تمرینهای کلیدی را انجام می دهیم تا درس و کاربرد آن کاملا” جا بیفتد و به بهترین وجه در حافظه حک شود .

دوره ی دروس و تکمیل تمرینهای حل نشده را به روزی که فردای آن ، این دروس را داریم موکول می کنیم .

حل تستها و تمارین بیشتر را به روزهای تعطیل و جمعه موکول می کنیم .

برخی مطالب (مانند لغات زبان ، مترادفهای فارسی ، تاریخ ادبیات ، نام اشخاص و مکانها و تاریخ حوادث مهم ، فرمولهای ریاضی و فیزیک و…) را یادداشت کرده ، در وقت های تلف شده (داخل مترو یا اتوبوس ، زنگ تفریح و زنگهای بیکاری ، منتظر ماندن در مکانهای مختلف ) مرور می کنیم .

ب) باید از منابع موثق و مفید برای درس خواندن استفاده کنیم .

چگونه؟؟؟

به تاکید موکد سازمان سنجش، طراحان سوالات کنکور باید از متن کامل کتابهای درسی تدریس شده در دبیرستان و پیش دانشگاهی سوال دربیاورند، مخصوصا” در ۲-۳ سال اخیر که از قسمتهای بسیار ساده ی کتابها ( فیزیک ، در کنکور ۸۴ ) چند سوال مفهومی درآورده بودند که نزدیک به ۸۵% دانش آموزان نتوانسته بودند به آن جواب دهند .

پس واضح و مشخص است که اکثریت داوطلبان به متن کتابها اصلا” اهمیت نمی دهند .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *