راهنمایی هایی برای طراحی لوگو

رنگ لوگوی شرکتطراحی لوگو حرفه ای نیاز به ترکیب پیچیده ای از خلاقیت، مهارت های طراحی، دانش و سطح آگاهی نسبت به مسائل روز جهانی دارد. طراح حرفه ای لوگو یک لوگو را به تناسب هدف آن ایجا می کند. اما واقع تسلط به تمام جنبه های هنر و صنعت زمان موجب می شود که یک طراح لوگو بتواند لوگویی ماندگارتر و تاثیرگذار تر طراحی کند.

ما با ۱۰ قانون طلایی از نگاه دیوید آیری طراح مشهور می پردازیم و سپس هر عنصر را با جزئیات بیشتری دنبال خواهیم کرد.
طراحی لوگو باید به شکلی باشد که در نهایت آن لوگو تداعی کننده ی خرید مشتری ها و یا دریافت خدمات آن ها از برند مورد نظر باشد.

مارک ها و برندها در ابتدا باید به لحاظ بصری معرفی کننده ی خودشان باشند. و بازار هدف با مشاهده ی دو برند در کنار یکدیگر تمامی ویژگی ها و خصوصیات آن ها را در ذهن بیاورد. این تمایز از طریق طراحی هویت نام تجاری به دست می آید؛ طیف وسیعی از عناصری که همه با یکدیگر همکاری می کنند تا یک تصویر متمایز در ذهن ما ایجاد کنند. بسته به شرکت، هویت می تواند شامل لباس، کارت های ویزیت، بسته بندی محصول، سبک عکاسی، فنجان های قهوه خوری، تبلیغات بیلبورد، صفحه ی اول وب سایت و… باشد.

مهم این است که به یاد داشته باشیم مردم با دیدن یک لوگو فورا به تجزیه و تحلیل آن مشغول نخواهند شد. بلکه ابتدا رنگ و شکل ابتدایی طرح لوگو توجهشان را جلب کرده و سپس در صورتی که این پله ی اول به حد کافی جذاب بوده باشد، به مطالعه و بررسی لوگو می پردازند.

شغل طراحان لوگو به نحوی است که باید همیشه در طرحی که ارائه می دهند، اتصال دائمی میان مغز و آن چیزی که به چشم می آید را در نظر گرفته و از رنگ و نقش برای تحریک و نگه داشتن نگاه روی تصویر خود استفاده کنند.

و اما نکات طلایی طراحی لوگو

۱- طرح پایه ای را مطابق با آن چه مشتری می گوید، آماده سازید

یکی از جالب ترین بخش های طراحی لوگو این است که شما می توانید با هر پروژه جدید چیزهای جدید یاد بگیرید. هر مشتری متفاوت است، و حتی در همان حرفه، مردم کار خود را به روش های مختلف انجام می دهند.

برای اینکه شما در مورد ایده طراحی خود به توافق برسید، باید از مشتری خود سؤال کنید: چرا شما اینجا هستید؟ شما چه کار میکنید و چطور این کار را انجام میدهید؟ چه چیزی شما را متفاوت می کند؟ بیشترین ارزش را در کدام بخش کار خود دارید؟

این سؤالات ممکن است به نظر کاملا ساده باشد، اما آنها می توانند برای پاسخگویی به چالش هایی نیز منجر شده و به سوالات بیشتری درباره کسب و کارهای مشتریان شما برسند. آنچه که در این مرحله از یک پروژه کشف می کنید، به تعیین بیشترین جهت طراحی لوگو کمک می کند.

۲- از طراحی روی کاغذ استفاده کنید

پیش از آن که بیشتر از این جلو روید، خوب است که از طراحی روی کاغذ و با استفاده از مدادهای طراحی بهره مند شوید. طراحی روی کاغذ خلاقیت را بارها افزایش داده و البته چشم های طراح را نیز برای ساعاتی از پیکسل های نورانی دور خواهد کرد.
به علاوه هنگام طراحی روی کاغذ ثبت ایده های نو که به صورت جرقه هایی در یک لحظه به ذهن خطور می کنند، بارها راحت تر خواهد بود.
بنابراین اگر موقع خواب با ایده ای از خواب می پرید، نگه داشتن مداد و کاغذ نزدیک محل خوابتان موجب می شود که خیلی سریع آن ایده را روی کاغذ بیاورید، پیش از آن که فراموش شود!

۳- از رنگ های سیاه و سفید استفاده کنید

پیش از آن که طرح شما تکمیل شده و آماده ی ارائه ی نهایی باشد، استفاده از رنگ ها را به فراموشی بسپارید. دقت داشته باشید که یک لوگو ضعیف با کمک پالت رنگ جلوه ی خوبی خواهد گرفت؛ اما همچنان این یک طراحی ضعیف است! ولی یک لوگوی حرفه ای که به خوبی و با اصول طراحی شده باشد، حتی بدون یاری گرفتن از رنگ ها نیز جذاب و دیدنی است. لازم است که طراح حرفه ای لوگو در آخرین مرحله از طراحی خود به سراغ رنگ های مورد نظر برود.

۴- تناسب میان موضوع کاری مشتری و لوگو را حفظ نمایید

روش طراحی لوگوی یک مهد کودک با طراحی لوگوی رستورانی یکسان نخواهد بود. ابعادی که به کار می برید و نحوه ی استفاده از خطوط و اشکال در طراحی لوگو برای زمینه های کاری گوناگون می تواند بارها متفاوت باشد. و این چیزی ست که حتما باید توسط یک طراح لوگو در نظر گرفته شود. منطق مناسب در پشت یک طراحی خاصف باید به شکلی باشد که همان زمینه از محصول یا خدمات را به مشتری انتقال دهد. و این اغلب بخش چالش برانگیز پروژه است. طراحان فقط طراحی نمی کنند، آن ها در حقیقت بازاریابانی پایدار هستند!

۵- طراحی لوگو با یادآوری آسان!

ساده سازی در عین پیچیدگی عنصری است که طراحان حرفه ای در طراحی لوگوها به کار می گیرند. اگر لوگو طراحی شده به اندازه ی کافی ظاهری ساده نداشته باشد، به سختی در خاطر مشتری ها خواهد ماند. اما ما نیازمند طرحی هستیم که حتی مشتری ها بتوانند با دست خود روی هوا آن را بکشند.
ما می خواهیم به مشتری ها فرصت یادآوری لوگوی مان را پس از یک نگاه سریع و کوتاه به آن، بدهیم.
علامت تجاری باید در مفهوم متمرکز باشد، یک داستان واحد داشته باشد و در اکثر موارد برای همه ی مردم کشیدن آن ممکن به نظر برسد

۶- متفاوت عمل کنید

ممکن است تمام رقبای برندی که در حال طراحی لوگو برای آن هستید، روند یکسانی را طی کرده باشند. و یا حتی فرمول های ظاهرا متفاوت آن ها در انتخاب لوگو و شعار در نهایت یک تصویر و معنا را در ذهن مشتری تداعی کند. این بهترین فرصت برای شماست تا یک لوگوی کاملا متفاوت که حتی نشستگاه متفاوتی از رقبا نیز داشته باشد، طراحی کرده و در چشم مشتری ها متمایز به نظر برسید.

۷- محل قرار گرفتن لوگو را هنگام طراحی مورد توجه قرار دهید

بسته به این که قرار باشد لوگوی طراحی شده در کجا قرار بگیرد و چقدر فضا برای نشاندن آن داشته باشیم، طراحی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
مثلا ممکن است شما بخواهید لوگو را روی یک لباس قرار دهید و یا قرار باشد که این لوگو روی یک مداد بنشیند. می بینید ماجرا چقدر متفاوت خواهد بود؟

۸- در طراحی لوگو مفهوم برند را فریاد نزنید

اصلا قرار نیست که لوگو یک برند کاملا نشان دهنده و معرفی فعالیت آن برند و سازمان باشد. در صورتی که قرار باشد لوگوی برندهای گوناگون حامل پیام اصلی و نوع فعالیت آن کسب و کارها باشند، تاثیر خود را بلافاصله از دست خواهند داد.
در واقع طراح لوگو قرار است به شکلی لوگوی یک برند را هنرمندانه طراحی سازد که در اذهان مردم نقش ببندد و هر بار با دیدن آن از خود بپرسیم؛ این نماد کدام کمپانی بود؟؟!

۹- به یاد داشته باشید نمادها ارکانی ضروری نیستند

باز هم تکرار می کنیم که قرار نیست هیچ چیز در لوگو خیلی مرتبط به فعالیت آن برند باشد. مثلا یک شرکت سازنده ی گوشی تلفن همراه انتظار ندارد که در لوگوی آن شکل گوشی تلفن همراه را بیاوریم. ما هیچ چیزی را در طراحی لوگو فریاد نمی زنیم و قرار نیست مشتری به صورت مستقیم در لوگو ظهور پیدا کند.

۱۰- مردم را خوشحال سازید

تزریق مقداری انرژی و فاکتورهای عجیب و غریب در برندها می تواند موجب خوشحال کردن و خنداندن مردم شود. مردم لوگویی که طرح آن برایشان جالب و جذاب بوده و از تماشای آن لذت برده اند را به فراموشی نخواهند سپرد.
در حقیقت کمی بامزه شدن لوگو ارتباط فوق العاده موثرتری با مردم ایجاد خواهد کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *