استخدام خانوادگی را کنار بگذارید
بسیاری از مدیرانی که شرکتی را اداره می کنند، دغدغه ای بزرگ دارند و آن استخدام یک کارمند معقول، منظم و مسئولیت پذیر است. به همین دلیل در برترین سایت های استخدامی کشور، به دنبال رزومه هایی می گردند تا فرد مورد نظر را پیدا کنند.
تخصص گرایی، نظم و مسئولیت پذیری از عوامل بسیار مهم در یک پست سازمانی محسوب می شود. حتما میدانید که روش های مختلفی برای استخدام افراد وجود دارد. امروز شیوه ی ارسال رزومه کاملا دیجیتالی شده است و افراد، هم متقاضیان مشاغل و هم کارفرمایان از طریق سایت های استخدامی معتبر به دنبال نیروی کار خود و شغل مورد نظر می گردند.
بعد از ارسال رزومه افراد، افراد واجد شرایط برای مصاحبه به شرکت دعوت می شوند و پس از گفت و گویی کوتاه، در صورت برقراری شرایط مناسب برای هر دو طرف، آغاز به کار شروع می شود و فرد برای مدتی کوتاه به طور آزمایشی استخدام می شود تا در صورتی که توافق از هر دو طرف حاصل شد، قرار داد طولانی مدت، انعقاد شود.
معمولا بسیاری از مدیران به دور از حاشیه عمل می کنند و از استخدام افراد خانواده و دوستان نزدیک خود داری می کنند. اما به راستی در همه ی شرکت ها و سازمان ها روند استخدام فرد به این شکل صورت می پذیرد؟
با یک مثال شروع می کنیم.
استارت آپی مطرح، قصد دارد تا در زمینه ی فعالیتش به یکی از ابر قدرت ها تبدیل شود، سرمایه گذاری های بسیاری صورت می گیرد تا آنچه که هدف بلد مدت استارت آپ مذکور مد نظر دارد، به آن برسد.
تمام روند ها در این استارت آپ به درستی صورت می گیرد اما این استارت آپ یک مشکل اساسی دارد و آن شیوه ی استخدام و انتخاب کارمندان است. به عنوان فردی که یه تازگی در استارت آپ استخدام شده است، حضور در شرکتی با ۳۰ نفر پرسنل که ۲۰ نفر از آنها عضوی از یک خانواده هستند، بسیار طاقت فرسا است.
چرا؟
شرکتی که همه ی افراد در آن با هم آشنای صمیمی هستند و عضوی از یک خانواده، سبب می شود که فرد منزوی شود، انگیزه های لازم را از دست بدهد، احساس کند که تلاش های او دیده نمی شود و ارتقا شغلی نخواهد یافت، چرا که همیشه برتری های روابط خانوادگی پر رنگ تر از توانایی های وی جلوه می کنند.
نتیجه آنکه فردی که در ابتدا در این سازمان حضور پیدا می کند، با انگیزه ی فراوان کار می کند، اما هنگامی که میزان خروجی افرادی که از بیرون وارد شرکت می شوند، زیاد می شود و میزان ورودی ها به آن از اعضای خانواده ی مدیران استارت آپ است، به شدت کاهش می یابد.
این یعنی یک شکست بزرگ برای یک استارت آپ که قرار است به شرکت بزرگ و مطرح تبدیل شود. از دست دادن هزینه ها، از دست دادن نیروهای متخصص، بی انگیزه کردن کارمندان و بسیاری از این دست مواد سبب می شود که اهداف سازمان آنچنان که باید پیش نرود.
یک سازمان خانوادگی از دید یک کارمند
آیا به عنوان یک مدیر عامل و مسئول یک استارت آپ بزرگ مایلید در دید کارمندان ضعیف دیده شوید؟ لزوما پرداخت به موقع ی حقوق و مزایا بدین معنا نیست که شما از عهده ی تمام کارها به درستی بر می آیید. بهتر است بدانید که یک محیط کار مناسب با جوی مناسب در روحیه و البته در روند کار یک کارمند، به شدت تاثیر گذار است.
از دید یک کارمند در هر سمتی که قرار دارد، استخدام تعداد زیادی از دوستان و آشنایان و افراد خانواده در یک محیط کاری، نه تنها صمیمیت ایجاد نمی کند، بلکه در توانایی مدیریت شما و صلاحیت شما شک و تردید به وجود می آورد، که آیا تخصص مهم تر است یا روابط خانوادگی؟
ضمنا احساس دور افتادگی و غریبگی در میان کارمندان می توان بسیار مخرب تر از آنچه که تصور می کنید، عمل کند. آیا اینکه شما کارمندی که به شدت در کار خود مهارت دارد را به دلیل آنکه نتوانستید جوی متناسب با محیط کار در اداره پیاده کنید، از دست دهید، مهم نیست؟
مسما اینکه فردی یکی از عوامل مهم سازمان، مانند یکی از مدیران ارشد را به عنوان خانوادگی مانند مامان صدا کند، چندان در یک استارت آپ بزرگ که برای آن میلیاردها سرمایه گذاری شده است، چندان خوشایند نیست.
تصور کنید که به جشنی کوتاه مدت چند ساعته دعوت شده اید که در آن مهمانی همه از عضای یک خانواده هستند و شما در آن جمع، هیچ آشنایی ندارید، مسلما به زودی این مکان را ترک خواهید گفت چرا که خود را وصله ای ناجو میبینید، یک شرکت خانوادگی از نظر کارمندی که با جست و جو در سایت های استخدامی و ارسال رزومه به شرکت شما ورود کرده است، همانند همین جشن های خانوادگی می ماند که مایل است هر چه زودتر از آن خارج شود.
دقت داشته باشید که یک فرد متخصص و ماهر که در کار خود سابقه ای طولانی دارد و تجربه ای مفید، بیشتر می تواند از همسر و دوستان شما به شرکت کمک کند.
ضمن آنکه احساس تبعیض میان افراد معمولی و دوستان و آشنایان شما، ویرانگر است. دقت کنید که این افراد یک سازمان و کارمندان هستند که می توانند سرمایه های شما را چندین برابر کنند و یا اینکه به راحتی سرمایه شما را بر باد دهند.
مطمئن باشید که سرمایه گذاری به تنهایی قابل اکتفا نیست و همچنان باید برخی از کارها را به دست پر توان کارمندان خود بسپارید تا برخی از وظایف را برای شما به انجام برسانند.
دقت کنید که یک کارمند مولد و وفادار به سازمان شما، حتی در مواقعی که به مشکلاتی برخورد می کنید و حتی زمان هایی که نمیتوانید کمترین حقوق آنها را پرداخت کنید، همانند دوستی وفادار در کنار شما خواهند بود تا این کشتی به گل نشسته را دوباره بر دریا بازگردانند.
سعی کنید از کارمندان خود، یک تیم وفادار بسازید که همه در آن دیده شوند و مورد احترام باشند، تبعیض را کنار بگذارید و افراد جدید را دوستان صمیمی خود کنید، کسانی که خبره هستند و می توانند به شما کمک کنند، نه دوستانی که تخصصی ندارند و تنها دوست شما هستند!