استخر استخراج چیا کوین

 چیا کوین

چیا کوین

استخر استخراج چیا یا ماینینگ پول چیا یکی از اجزای مهم در شبکه چیا می باشد. در حال حاضر هنوز هیچ استخری به صورت عملیاتی برای استخراج چیاکوین وجود ندارد و استخر استخراج آرمانی یکی از اولین استخر ها در دنیاست که در حال توسعه زیر ساخت های استخراج چیا کوین با هارد دیسک می باشد.

در شبکه چیا کوین به استخرهای استخراج با رویکردی محافظه‌کارانه نگاه می‌شود.  با وجود اینکه استخرهای استخراج چیا باعث پایداری درآمد ماینر ها می‌شوند اما می‌توانند محلی برای تمرکز قدرت و ایجاد مشکل در آینده باشند. رویکرد شبکه چیا از ابتدا بر حداقل کردن وابستگی به استخرهای استخراج بوده است اما برای ماینرهای ابعاد کوچک با توان ذخیره کمتر از ۱۰۰ ترابایت استفاده از استخرها یک راهکار غیر قابل اجتناب می باشد. در شبکه چیا کوین برخلاف شبکه بیت کوین ،که  تنها ۱۴۴ بلاک در روز استخراج می شود، ۴۶۰۸ بلاک در روز استخراج می گردد که این موضوع شانس موفقیت ماینرها را افزایش می دهد. به عبارتی در شرایط فعلی شبکه، یک ماینر یا استخر استخراج چیا با داشتن حداقل ۱۰۰۰ ترابایت ظرفیت ذخیره اطلاعات می تواند حداقل یک بلاک در روز استخراج کند.  شبکه چیا کوین در حال حاضر در ازای استخراج هر بلاک ۲ واحد چیا پاداش می دهد و قیمت هر چیا حدود ۱۲۰۰ دلار می باشد.

برخلاف استخرهای استخراج بیت کوین که در آنها استخر طرف قرارداد بلاکچین می باشد و کل پاداش را دریافت می‌کند در شبکه چیاکوین علاوه بر استخر، خود ماینر نیز توسط شبکه به رسمیت شناخته می‌شود در واقع این ماینر است که موفق به ماین کردن یک بلاک میشود.  پروتکل استخر استخراج چیا به گونه‌ای طراحی شده که کارمزد بلاک به دو بخش تقسیم می‌گردد هفت هشتم پاداش به استخر اختصاص پیدا می‌کند و یک هشتم آن به ماینری که موفق به استخراج بلاک گردیده است. در این پروتکل، علاوه بر یک هشتم پاداش بلاک، کارمزد تراکنش ها نیز به شخص می رسد.

شبکه چیا راه کارهای بسیاری جهت جلوگیری از تقلب توسط ماینر و استخر در نظر گرفته است که این موضوع باعث شفافیت بالا و سودآوری برای کلیه نقش آفرینان در این شبکه می گردد. در حال حاضر مشکلی که هنوز در این شبکه وجود دارد آن است که اشخاص برای استفاده از یک استخر باید پلات های جدید ایجاد کنند و با استفاده از پلات های قبلی امکان عضویت در استخر یا تغییر استخر وجود نخواهد داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *