دلیل گرفتگی عضلات گردن چیست؟

گرفتگی عضلات گردن را بسیاری از ما حداقل یکبار، با گردن درد‌های حاصل از بد خوابیدن و یا نشستن‌های طولانی مدت پشت میز‌های کامپیوتر تجربه کرده ایم. به طور کلی می‌توان گفت: سفت شدن و یا گرفتگی عضلات گردن، یکی از حالات طبیعی شناخته شده‌ای است، که در خانه به سادگی درمان می‌شوند.

گرفتگی عضلات گردن معمولا همراه با درد و همچنین سختی در حرکت دادن گردن به جهات مختلف می‌باشد. سفت شدن این عضلات می‌تواند یکی از دلایل اصلی درد‌های مزمن در پشت سر باشد. علائم این مشکل، معمولا بیشتر از چند روز کوتاه، طول نمی‌کشند.

دلیل گرفتگی عضلات گردن چیست؟

گرفتگی و اسپاسم عضلات گردن به ۳ دلیل اصلی معمولا رخ می دهد. اول بر اثر استرس، دوم نشستن ها و استفاده نادرست از سیستم عصبی و عضلانی و سوم تروماها و ضربه های که به گردن وارد می شود. جالب است بدانید که حدود ۶۰ درصد از آرتروزهای گردن بر اثر استرس است.

یکی از دلایل اصلی دیگر گرفتگی عضلات گردن، حالت بد خوابیدن است. همیشه سعی کنید، به پشت و یا به پهلو بخوابید، و تا جایی که ممکن است از خوابیدن بر روی شکم اجتناب کنید.

اگر همچنان ترجیح می‌دهید که بر روی شکم بخوابید، سعی کنید از بالش هایی استفاده کنید که بیش از حد بزرگ نباشند. بالش‌های بزرگ می‌توانند سبب شوند که گردن شما دورتر از بدن قرار بگیرد و درنهایت به عضلات گردن فشار بیاورند.

بالش شما نباید بزرگتر از فضای مورد نیاز سرتان باشد. حتی بدون بالش ممکن است احساس بهتری کنید. هماهنگی طبیعی سرو گردن را بدون بالش تصور کنید. در هنگام خواب، حتما از هماهنگی سر و بدن با ستون فقرات اطمینان حاصل کنید.

برخی از مردم در زمستان به حمام می روند و بعد در اتومبیل خود می نشینند و شیشه ماشین را پایین می آورند این موجب می شود تا ماهیچه موضعی گردن گارد بگیرد.

بیماری هایی که موجب گرفتگی عضلات گردن می شوند

  • گرفتگی عضلات گردن بدلیل آسیب دیدگی و جراحت

    ممکن است فردی به دلیل آسیب دیدگی یا جراحت رباط ها و تاندون های ناحیه گردن دچار گرفتگی عضلات گردن شده باشد. این جراحات ممکن است در اثر تصادفات شدید خودرویی و ضربه سنگین به سر یا در هنگام ورزش های پر برخورد مثل فوتبال اتفاق بیفتد. همچنین به دلیل زمین خوردن هم امکان گرفتگی عضلات گردن دچار شود.

  • گرفتگی عضلات گردن بدلیل ابتلا به استئوآرتری

    این بیماری نوعی بیماری پاتولوژیک بوده که به مرور زمان و به دلیل استفاده زیاد از مفاصل به وجود می‌آید. این بیماری نیز می‌تواند باعث گرفتگی و محدود شدن طیف حرکتی عضلات گردن شود.

  • گرفتگی عضلات گردن بدلیل ابتلا به روماتیسم مفصلی

    این یک بیماری خود ایمنی بوده که باعث اختلال در عملکرد مفاصل گردن، گرفتگی و درد عضلات گردن می‌شود.

  • گرفتگی عضلات گردن بدلیل فشار بر روی اعصاب

    در این حالت، معمولا اعصاب به دلیل تنگ شدن کانال نخاعی تحت فشار قرار می‌گیرند. تنگ شدن کانال نخاعی ممکن است به دلیل فتق دیسک کمر باشد. اگر فشار بر روی اعصاب باعث گرفتگی عضلات گردن شود، ممکن است این درد به سمت شانه ها و بازوها هم کشیده شود.

  • گرفتگی عضلات گردن بدلیل استرس

    زمانی که فرد تحت استرس شدید باشد، ممکن است عضلات دچار کشیدگی و حساسیت شده و گرفتگی عضلات گردن هم ممکن است به دلیل وجود موقعیت های استرس زا به وجود آمده باشد.

  • گرفتگی عضلات گردن بدلیل ابتلا به فیبرومیالاژیا

    هنگام فیبرومیالاژیا درد شدیدی در ماهیچه‌ها و مفاصل بدن احساس می‌شود. این بیماری می‌تواند یکی از دلایل گرفتگی عضلات گردن باشد.

  • گرفتگی عضلات گردن بدلیل اسپاسم عضلانی

    ماهیچه های بدن به دلیل انقباضات غیرارادی در معرض اسپاسم عضلانی قرار می‌گیرند. این گونه اسپاسم ها در ماهیچه گردن می‌تواند باعث گرفتگی عضلات گردن شود.

  • گرفتگی عضلات گردن بدلیل اختلالات ستون فقرات

    بسیاری از مشکلات در ستون فقرات می‌تواند باعث گرفتگی عضلات گردن شود. گرفتگی عضلات گردن ممکن است واکنشی به اختلالات ستون فقرات گردنی باشد. برخی از اختلالات ستون فقرات گردنی متداول عبارتند از:

    • فتق دیسک گردنی
    • بیماری دیسک دیژنراتیو گردنی
    • گرفتگی گردن به دلیل ابتلا به آرتروز گردن: آرتروز گردن معمولاً همراه با بیماری های دیگر مانند تنگی کانال نخاع و تغییرات آناتومی مثل خار استخوان به وجود می آید
  • گرفتگی گردن بدلیل عفونت یا مننژیت

    عفونت دلیل شایعی برای گرفتگی عضلات گردن نیست اما می‌تواند باعث ایجاد بیماری هایی شود که باید به آنها توجه کنید.

معمولاً گرفتگی عضلات گردن در مدت یک هفته بهبود می یابد اما در مواردی که این درد بهبود نیافته و داروهای مسکن هم موثر واقع نشود، مراجعه به پزشک برای بهبودی سریع پیشنهاد می‌شود. پزشک، گردن را به طور دقیق معاینه کرده تا بتواند دلایل بروز گرفتگی گردن را شناسایی کند. وی همچنین آزمایشاتی برای رد احتمال ابتلا به بیماری‌های جدی ذکر شده در بالا را تجویز خواهد کرد. برای این منظور ممکن است پزشک عکس بردای به وسیله سی‌تی‌اسکن یا ام‌آر‌آی را نیز برای بررسی ستون فقرات گردنی در مواقع احساس خطر تجویز کند. پزشک ممکن است داروهای ضددرد را متناسب با شدت درد در فرد مبتلا تجویز نماید. همچنین وی ممکن است بیمار را به یک فیزیوتراپیست ارجاع دهد تا احتمالا پس از چند جلسه درمان، درد گرفتگی عضلات گردن وی بهبود یابد. در صورتی‌که هیچ یک از راه‌های فوق جواب ندهد، آنگاه بیمار برای شل کردن عضلات گردن توسط تزریق عضلانی به مراکز مربوطه معرفی خواهد شد.

بدلیل بیماری های ذکر شده در بالا، پیشنهاد می کنیم قبل از انجام هر درمانی، حتما به پزشک مراجعه و سپس درمان را آغاز نمایید.

علایم گرفتگی عضلات گردن

گرفتگی عضلات گردن می تواند با سر درد، درد شدید گردن تا شانه ها و بازوها و اختلال در حرکت گردن به طرفین همراه باشد. این علامت ها ممکن است از چند روز تا حداکثر یک هفته باقی بمانند. درد عضلات گردن ممکن است از نظر شدت، خفیف تا متوسط بوده یا حتی می‌تواند دردی کاملاً ناتوان کننده داشته باشد.

در کل می توان به علائم زیر اشاره کرد:

  • درد که می‌تواند به صورت تدریجی شروع شده و به صورت ناگهانی تشدید شود یا این که به آرامی شروع شده و به مرور زمان افزایش یابد
  • دردی که ممکن است تیز و با احساس سیخ زنی همراه باشد
  • در برخی موارد باعث ایجاد سر درد می‌شود
  • عضلات کنار ستون فقرات معمولا آسیب می‌بینند
  • گردن خشک شده و زمانی که سر خود را می‌چرخانید یا گردن را خم می‌کنید بسیار آزاردهنده می‌شود.
  • وضعیت بدنی ضعیف (شانه‌های افتاده و سر روبه جلو)، دیسک‌های دیژنراتیو و آرتروز معمولاً باعث ایجاد دردهای مزمن شده که به آرامی شروع شده و متناوباً می‌آیند و می‌روند.
  • آسیب‌دیدگی‌های رباط، عضله، استخوان و دیسک که در زمان انجام فعالیت‌های ورزشی یا پس از جراحات ناشی از تصادفات ایجاد می‌شود و باعث حرکت شلاقی گردن می‌شود (این آسیب‌دیدگی زمانی اتفاق می‌افتد که از پشت به گردن ضربه وارد شده و باعث شود که گردن یکباره به سمت عقب برود) و معمولاً بلافاصله باعث ایجاد درد شدیدی می‌شوند.
  • هر گونه ضعف یا بیحسی و احساس گزگز در دست‌ها و بازوها ممکن است نشان دهنده تحت فشار قرار گرفتن عصب‌های گردن بوده و باید بسیار جدی تلقی شوند
  • درد و گرفتگی عضلات گردن همراه با تب و در برخی موارد همراه با سر درد به خصوص پس از یک سرماخوردگی یا عفونت‌های دیگر می‌تواند نشانه ابتلا به مننژیت باشد
  • برخی شکستگی‌ها، فتق دیسک کمر و آسیب‌دیدگی رباط‌ها می‌تواند خطرناک و ناپایدار کننده باشد و به معاینه فوری نیاز دارد به خصوص اگر باعث ضعف و مشکلات احساسی شده بیا باعث اختلال در استفاده از دست‌ها شوند.

درمان گرفتگی عضلات گردن

اول از همه باید گفت استفاده از یخ که در قدیم مرسوم بوده اصلاً توصیه نمی شود و به جای آن می توان از گرمای موضعی استفاده کرد. چرا که گرما کار کورتون را انجام می دهد و موجب استراحت تاندون ها و باز شدن رگ های گردن می شود.

برای مراقبت از گردن باید موقع مطالعه به زاویه سر توجه کنیم. پایین بودن بیش از حد موجب فشار بر مهره های گردن می شود.

تقویت عضلات شکم و پشت خود (بدنسازی) یک سینه بند طبی طبیعی برای نگهداری ستون فقرات خود خواهید داشت.

کشش آرام عضلات، انعطاف پذیری آنها را زیادتر می کند. همچنین باعث می شود خون بیشتری به سمت عضلات تان جریان پیدا کند.

درمان شماره ۱: درمان در عرض ۱ دقیقه

در ابتدا محل دقیق درد را مشخص کنید، سپس درمان شروع کنید. اگر درد در سمت چپ گردن است، از دست چپ خود استفاده کنید، و اگر درد بیشتر سمت راست گردن است از دست راست برای شروع کمک بگیرید.

انگشتان دست خود را به طور مستقیم بر روی درد و یا گره فشار دهید، تا زمانی که فشار زیادی را احساس کنید، البته مراقب باشید که زیاد فشار نیاورید و منجر به تشدید درد شوید. سر خود را در جهت مخالف درد بچرخانید و چانه را به سمت پایین خم کنید. این حرکت را ۱۵ تا ۲۰ بار در یک بازه زمانی مشخص انجام دهید. تکرار حرکت در طول روز برای شل کردن عضله، می‌تواند بسیار مفید باشد.

اعمال فشار به نقطه درد، آن هم درست در هنگام به فعالیت وا داشتن عضله، می‌تواند به تسکین درد کمک کند. اگر به نقطه درد دسترسی ندارید، می‌توانید از توپ تنیس و دیوار کمک بگیرید. توپ را در منطقه درد قرار دهید و سپس آن را به سمت دیوار فشار دهید.

اگر در این مرحله کمکی حاصل نشد، تکنیک‌های زیر را امتحان کنید.

درمان شماره ۲: حرکات کششی برای تسکین درد گردن

کشش ماهیچه‌ها می‌تواند در کاهش درد و تنش‌های موجود در عضلات گردن تاثیر گذار باشد. به عنوان نمونه، هنگامی که در حال رانندگی هستید و یا در پشت میز خود نشسته اید، این تمرینات ساده را با خود انجام دهید:

  • در ابتدا صاف بنشینید، سپس هر دو تیغه شانه را به تکیه گاه پشت خود فشار دهید، این عمل را ۱۰ بار تکرار کنید.
  •  شانه‌های خود را به عقب و سپس به سمت پایین بکشید.
  • گوش‌های خود را به آرامی به شانه‌ها نزدیک کنید، این حرکت را نیز ۱۰ بار تکرار کنید.
  • سر خود را به آرامی به پشت بچرخانید و ۳۰ ثانیه نگه دارید. همچنین، می‌توانید از دستان خود برای این چرخش کمک بگیرید.

اگر شما از درد پشت و گردن رنج می‌برید، تمرین‌های کششی یوگا می‌توانند به کاهش درد کمک بسیاری کنند.

درمان شماره ۳: ماساژ‌هایی برای خشکی گردن

ماساژ یکی از راه‌های درمان درد و التهاب ناشی از سفت شدن عضلات گردن است. چند دقیقه ماساژ می‌تواند سبب افزایش گردش خون در محل درد شود و به کاهش درد کمک کند.

همچنین شما می‌توانید از روغن‌های طبیعی، نظیر روغن نعناع که برای کاهش التهاب و درد بسیار مفید می باشند، استفاده کنید. بدین منظور، روغن را بر روی محل درد ماساژ دهید. گفتنی است که، متانول موجود در روغن نعناع، به تسکین درد کمک می‌کند.
استراحت کنید و یا با یک دوش آب گرم، روند شل شدن عضلات را سرعت ببخشید. یک قاشق غذاخوری از روغن هایی مانند روغن نارگیل و روغن زیتون را به همراه روغن نعناع مخلوط و سپس، این ترکیب را روی محل درد استفاده کنید و چند دقیقه ماساژ دهید. اگر از شدت درد قادر به انجام کار نیستید، می‌توانید از یک دوست و یا عضو خانواده کمک بگیرید.

درمان شماره ۴: ورزش‌های گردن برای درمان و پیشگیری از درد گردن

عضلات گردن شما نیازمند تمرین‌های تقویتی هستند. چرخاندن آرام سر، حرکت مناسبی برای شروع کار است. هر زمان که احساس درد کردید، این تمرین را انجام دهید.

سرتان را به سمت عقب برگردانید تا محدوده دید مشخص شود. این عمل را چند بار انجام دهید، پس از انجام این حرکت، متوجه خواهید شد که دید محیطی بیشتری دارید. جهت چرخش را، پس از هر ۴ یا ۵ حرکت تغییر دهید. همیشه قبل از انجام حرکت، اطمینان حاصل کنید که گردن را به درستی و نرمی حرکت می‌دهید.

انجام حرکات دیگری مانند خم کردن سر به سمت عقب و سپس به سمت پایین (قفسه سینه)، و یا نزدیک کردن گوش‌ها به شانه ها‌ی راست و چپ ممکن است برای گردن مفید باشند. البته، مراقب باشید که بدن در انجام حرکات دخالتی نداشته باشد.

درمان شماره ۵: حرارت درمانی برای کاهش درد گردن

برای افزایش گردش خون، کاهش درد عضلانی، اسپاسم و انعطاف پذیری و انجام حرکات بیشتر می‌توانید، از روش گرما درمانی استفاده کنید. وجود یک پد و یا یک حوله گرم در محل آسیب دیده، برای ۲۰ دقیقه می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد. البته به یاد داشته باشید، قبل از اعمال آن بر روی گردن، یک حوله را برای محافظت از پوست، روی محل قرار دهید.

برخی افراد، ممکن است از حوله و پد‌های سرد برای کاهش درد و التهابات حاد استفاده کنند. گفتنی است که، این شیوه درمان برای گرفتگی عضلات، اصلا توصیه مناسبی نمی‌باشد.

درمان شماره ۶: حمام نمک اپسوم

غوطه‌ور شدن در نمک فرنگی اصل یا نمک اپسوم برای کاهش درد عضلانی بسیار مفید است. به یاد داشته باشید که نام دیگر نمک فرنگی اصل سولفات منیزیم است. از میان خصوصیات زیاد منیزیم می‌توان به کاهش نرخ انقیاد کلسیم با گرفتن محل اشغال شده به وسیله کلسیم پس از انقباض عضلات اشاره کرد.

نمک اپسوم، از سولفات منیزیم تشکیل شده است و ممکن است، به بهبود عملکرد گردش خون و کاهش فشار و تنش‌ها کمک بسیاری کند.

برای حمام نمک اپسوم، در ابتدا حمام خود را با آبگرم پر کنید. سپس دو فنجان نمک اپسوم را اضافه کنید و گردن خود را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با این محلول ماساژ دهید. این عمل را ۳ بار در هفته انجام دهید.

درمان شماره ۷: فشار درمانی برای تسکین خشکی عضلات گردن

فشار دادن از امتیازاتی است که می‌تواند به کاهش درد و گرفتگی عضلات ناشی از قرار گرفتن در حالات بد، کمک کند. لو ژِن (Luo Zhen) اصطلاحی است که به نقطه‌ای فشاری در دست اشاره دارد، که می‌تواند سبب کاهش درد شود.

نقطه‌ای که در دست شما نیاز به فشار دارد، نقطه‌ای است که در پشت دست و بین دو استخوان انگشت میانی و اشاره قرار گرفته است.

اگر درد گردن شما در سمت راست بدن می‌باشد، در این صورت به نقطه روی دست چپ باید فشار بیاورید، این فشار باید به صورت مدور و حلقه‌های کوچک اعمال بشود بنابراین، یکی دیگر از راه حل‌های درمان گردن درد، ماساژ نقطه قسمت مقابل درد است.

ماساژ مدور و فشار کافی نقطه فشاری، می‌تواند به سلامت بخش آسیب دیده کمک کند.

هنگام اعمال فشار بر روی دست خود، سعی کنید، گردن خود را به آرامی از طرفی به طرف دیگر حرکت دهید. انجام این عمل نه تن‌ها انعطاف شما را افزایش می‌دهد، بلکه سبب کاهش درد نیز می‌شود.
به حالت خوابیدن‌تان توجه کنید.

درمان شماره ۸: روش TEN یا تحریک عصب از راه پوست

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست یک روش غیرتهاجمی و بدون نیاز به دارو برای کاهش درد است. این یک روش برای کاهش درد عضلات گردن مناسب است. الکترودها و پدهای دستگاه تحریک الکتریکی عصب از راه پوست، در محلی نزدیک به درد وصل می‌شود. برای تحریک الکتریکی عصب از راه پوست از پالس‌های تسکین دهنده استفاده می‌کنند که از طریق پدها و پوست همراه با فیبرهای عصبی ارسال می‌شود. این پالس‌ها مانع ارسال سیگنال‌های درد به مغز می‌شود. تحریک الکتریکی عصب از راه پوست بدن را به تولید مواد شیمیای طبیعی برای تسکین درد مانند اندورفین و انسفالین ترغیب می‌کند.

درمان شماره ۹: استفاده از گردن بند طبی برای درمان گرفتگی عضلات گردن

با استفاده از گردن بند طبی از حرکات گردن جلوگیری شده و عضلات گردن فرصت استراحت پیدا خواهند کرد.

درمان شماره ۱۰: استفاده از پماد گرفتگی عضلات گردن

در صورتی که درد گردن در بافت‌های نرم ایجاد شود، احتمالاً مصرف پمادها و کرم‌های ضد درد قابل تهیه از داروخانه‌ها بدون نسخه پزشک می‌تواند به رفع مشکل فرد کمک کند. برای مثال در این رابطه می‌توان از پماد ولتارن (Voltaren)، پماد پیروکسیکام (Piroxicam)، پماد فلفل کاپسان، پماد رز ماری و سایر داروهای مانند آن‌ها نام برد. توجه داشته باشید هر چند تاثیرگذاری این داروهای موضعی از طریق مواد فعال تشکیل دهنده آنها معمولاً برای مفاصل پیرامونی همچون زانوها و دست‌ها مفید است، همواره احتمال مفید و بی‌خطر بودن مصرف آنها برای کاهش درد کمر نیز وجود دارد.

علاوه بر موارد بالا می توانید پماد یا کرم فلفل که در داروخانه موجود است، دریافت کنید. وقتی که از کرم آن استفاده می‌کنید، می‌توان آن را روی نواحی تحت تاثیر اسپاسم و گرفتگی عضلانی بمالید.

بتازگی پماد جدیدی به نام آرومیکس در داروخانه های کشور توضیع شده است. این کرم، ضد درد، مسکن دردهای عضلانی اسکلتی و ضد التهاب بوده و کاملا گیاهی و از اسانس لاواند، اکالیپتوس، اکلیل کوهی و نعنا فلفلی تهیه شده است. پیشنهاد می کنیم حتما این پماد را نهیه و استفاده نمایید.

درمان گرفتگی عضلات گردن در طب سنتی

تاثیر حجامت و بادکش برای درمان گرفتگی عضلات

حجامت یا بادکش یکی از روش های درمان گرفتگی عضلات می باشد. در این روش، پوست سطحی پشت بدن، ابتدا توسط کاپ مکیده و سپس توسط تیغه خراش داده می شود. این عمل به منظور افزایش جریان خون و همچنین از بین بردن سموم و عناصر ناسالم از آن ناحیه انجام می شود.

استفاده از روغن نعنا برای درمان گرفتگی عضلات

گردن را با روغن نعنا ماساژ دهید چرا که این روغن با داشتن بوی قوی این گیاه کانال هایی در بدن که علایم درد را از مغز انتقال می دهد، مسدود می کند.

استفاده از کمپرس سرد و گرم برای درمان گرفتگی عضلات

کمپرس سرد

در ۷۲ ساعت (سه روز) اولیه پس از شروع گرفتگی عضلات، فورا مقداری آب تقریبا سرد را در کیسه ریخته و سپس پارچه ای بپیچید و حداکثر ۲۰ دقیقه روی موضع دردناک قرار دهید. این کار را چندین بار در طول روز تکرار کنید. کمپرس سرد، درد و ورم ناحیه دردناک را کاهش می دهد و با بی حس کردن بافت عضلانی آن منطقه، تحریکات عصبی را کم می کند. توجه داشته باشید که منظور ار کمپرسور سرد استفاده از یخ نیست.

باید مراقب باشید، زیرا کمپرس سرد طولانی (بیش از ۲۰ دقیقه) در ناحیه مورد نظر می تواند باعث انقباض بیشتر عضلات و افزایش درد شود.

کمپرس گرم

پس از گذشت سه روز از آغاز درد، می توانید روش کمپرس گرم را شروع کنید. کمپرس گرم باعث شل شدن ماهیچه های منقبض شده و افزایش جریان خون در آنها می شود. این کار حتما باید پس از ۷۲ ساعت اولیه گرفتگی عضلات آغاز شود تا التهاب فروکش کند. استفاده از گرمای مرطوب بهتر از گرمای خشک است، زیرا میزان از دست دهی آب بدن را کاهش می دهد. برای این کار می توانید از انواع کمپرس های مرطوب مانند کیسه های آب گرم مخصوص کمپرس، حمام آب گرم یا جکوزی استفاده کنید.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. خبر گفت:

    فوق العاده بود . من برنامه نویس کامپیوتر هستم همیشه مشکل خستگی گردن و گرفتگی گردن دارم. بسیار مطالب جالبی بودن.راهکار های پیشنهاد شده درجه یک بودند.مرسی یک عالمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *