رابطه خواب و خوراک و میل جنسی

تحقیقات جدید نشان داده است که رژیم غذایی بر الگوی خواب تاثیر می‌گذارد. این موضوع که آنچه ما می‌خوریم ما را “می‌سازد”، روشن است و حالا معلوم شده است که احتمالاً ما همانطور می‌خوابیم که غذا می‌خوریم. 

خواب و خوراک و میل جنسی

یک تحقیق جدید در مدرسه پزشکی پرلمان در دانشگاه پنسیلوانیا نشان می‌دهد بین آنچه ما می‌خوریم و نحوه خوابیدن ما نوعی ارتباط وجود دارد. این تحقیق در مجله «اپتایت» چاپ شده است.

مایکل ای گراندر، محقق مرکز خواب و نوروبیولوژی شبانه‌روزی در دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید: “در کل، می‌دانیم کسانی که بین هفت تا هشت ساعت در شب می‌خوابند سلامت بیشتری را تجربه می‌کنند. برای همین ما این سئوال ساده را مطرح کردیم که آیا در برنامه غذایی کسانی که خواب استاندارد، کمتر یا بیشتر دارند تفاوتی وجود دارد یا خیر؟”

محققان میزان کالری و غذای روزانه افرادی را که در تحقیق سلامت ملی و تغذیه در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ شرکت کرده بودند، محاسبه کردند. همچنین اطلاعاتی در مورد میزان خواب این افراد را نیز جمع‌آوری کردند و آن را در چهار بخش قرار دادند: “بسیار کم‌خواب” یعنی کسانی که کمتر از پنج ساعت در شب می‌خوابند، “کم خواب”، کسانی که پنج تا شش ساعت می‌خوابند، “خواب استاندارد” کسانی که هفت تا هشت ساعت می‌خوابند و “پرخواب” کسانی که ۹ ساعت یا بیشتر در شب می‌خوابند.

کسانی که خواب کافی و راحت ندارند میل جنسی‌شان کاهش می‌یابد. همچنین کاهش خواب میزان کورتیزول، هورمون استرس را بالا می‌برد، چیزی که کاهش میل جنسی را شدت می‌بخشد.

محققان توانستند میان میزان کالری مصرف شده و میزان خواب شرکت‌کنندگان رابطه‌ای بیابند. کسانی که بیشترین میزان مصرف کالری را داشتند احتمال اینکه بیش از دیگران دچار “کم خوابی” شوند زیاد بود. جالب اینکه کسانی که به میزان “استاندارد” می‌خوابیدند نیز بعد از کم‌خواب‌ها بیشترین میزان مصرف کالری را داشتند. بعد از آنها “خیلی کم‌خواب”‌ها قرار داشتند و در آخر”پرخواب”ها کمترین مصرف کالری را در روز داشتند. 

همچنین محققان روابط متفاوتی میان زمان خواب و نوع غذای شرکت‌کنندگان یافتند. برای مثال، “بسیار کم‌خواب”ها در مقایسه با دیگر گروه‌ها کمتر آب می‌نوشند، و میزان کمتری کربوهیدارت و ترکیبات موجود در غذاهای قرمز و نارنجی رنگ مصرف می‌کنند. در حالی که “پرخواب”ها، در مقایسه با بقیه، ترکیبات موجود در چای و شکلات و همچنین کولین (ماده مغذی موجود در تخم مرغ و بعضی از گوشت‌ها) را کمتر و الکل را بیشتر مصرف می‌کنند.

در مجموع، محققان متوجه شده‌اند که برنامه غذایی “بسیار کم‌خواب‌ها”، “کم‌خواب‌‌ها” و “پرخواب‌ها” تنوع کمتری نسبت به کسانی دارد که استاندارد می‌خوابند. سئوال اینجاست که آیا تغییر در عادت‌های غذایی می‌تواند بر خواب تاثیر بگذارد؟ چرا که این تحقیق تنها وجود یک ارتباط را نشان می‌دهد. 

گراندر می‌گوید: “این حوزه‌ای مهم برای تحقیق است چرا که می‌دانیم که میزان خواب کم، با چاق شدن و چاقی بیش از حد، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط است. به‌علاوه می‌دانیم کسانی که خیلی زیاد می‌خوابند نیز عواقب بد آن را در سلامت‌شان تجربه می‌کنند. اگر ما بتوانیم یک ترکیب ایده‌آل از تغذیه و کالری برای بهبود خواب سالم را به طور دقیق تعریف کنیم، جامعه سلامت، توانایی ایجاد تغییری بزرگ در زمینه چاقی بیش از حد و عوامل خطرناک بیماری‌های قلبی عروقی خواهد داشت.”

این تحقیق تنها وجود یک ارتباط میان تغذیه و خواب را نشان می‌دهد و اینکه آیا خوردن غذایی خاص باعث کم‌خوابی می‌شود یا برعکس کم‌خوابی باعث می‌شود که شخص غذاهای خاصی را بخورد، اثبات نمی‌کند. این تحقیق اما همچنان قابل توجه است چرا که نشان می‌دهد خواب و وزن چه تاثیر متقابل بزرگی بر یکدیگر دارند، مخصوصا در عرصه خطر دچار شدن به چاقی بیش از حد.

برای مثال یادداشتی را که اخیراً در روزنامه انجمن پزشکی کانادا چاپ شده نشان داده است که “بر اساس شواهد موجود نباید عادت‌های خواب یک بیمار با چاقی بیش از حد، زمانی که تحت درمان با برنامه کاهش وزن قرار دارد مورد غفلت قرار بگیرد”. 

در تحقیقی دیگر که توسط گراندر انجام گرفته و در جلسه آکادمی آمریکایی خواب و انجمن تحقیق بر خواب ارائه شده، نشان داده شده است که در واقع نداشتن خواب کافی تا چه حد می‌تواند “نه” گفتن به غذاهای ناسالم را سخت کند.  

چند علامت نشان می‌دهد شما به خواب بیشتری نیاز دارید:

یک- اگر تمام روز احساس گرسنگی می‌کنید بدون آنکه هیچ وعده غذایی را جا انداخته باشید یا بیشتر از قبل ورزش کنید می‌تواند به این خاطر باشد که خواب کافی نداشته‌اید.

اگر تمام روز احساس گرسنگی می‌کنید بدون آنکه هیچ وعده غذایی را جا انداخته باشید یا بیشتر از قبل ورزش کنید می‌تواند به این خاطر باشد که خواب کافی نداشته‌اید.

«هاف پست» گزارش داده است که تحقیق ارائه شده در گردهمایی انجمن مطالعه الگوهای غذایی در سال ۲۰۱۰، خواب کم را با بالا بودن هورمون گرلین، هورمونی که گرسنگی را تحریک می‌کند مرتبط می‌داند. 

بر اساس مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۴،  بالارفتن هورمون گرسنگی نه تنها خوردن میان وعده‌ها را زیاد می‌کند، بلکه تمایل به خوردن غذاهایی با کربوهیدرات و کالری بالا را زیاد می‌کند. این می‌تواند توضیحی باشد بر این امر که چرا کسانی که کم می‌خوابند در معرض خطر بیشتری برای مبتلا شدن به چاقی بیش از حد قرار دارند.

دو- آیا هیچوقت خودتان را در حال گریه برای یک تبلیغ مسخره تلویزیونی دیده‌اید؟ درحالیکه زنان ممکن است آن را به سرعت به تغییرات پیش از عادت ماهیانه مرتبط بدانند، کمبود خواب می‌تواند باعث احساساتی شدن بیش از حد شما شود. «یو‌اس‌ای ‌تودی» گزارش داده مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ انجام شده است نشان می‌دهد مغز کسانی که کمبود خواب داشتند، در مقابل تصاویر منفی و ناراحت‌کننده شصت درصد بیشتر عکس‌العمل نشان می‌دهد.

متیو واکر نویسنده ارشد تحقیق می‌گوید: “تقریباً شبیه این است که مغز به الگوی ابتدایی‌تری از فعالیت برگشته است  که در آن مغز از استفاده از تجربیات عاطفی در زمینه‌ مورد نظر و تولید پاسخ مناسب و کنترل شده ناتوان است.”

سه- شاید شما مشکل خود در زمینه عدم تمرکز را در بالا رفتن سن‌تان بدانید یا در مواجهه با یک این‌باکس پر از ایمیل‌های نخوانده دچار استرس شوید، اما کمبود خواب می‌تواند مقصر اصلی باشد.

به گزارش «وب‌ام‌دی»، کمبود خواب با کلیه مشکلات شناختی مرتبط شناخته شده است. مشکلاتی چون عدم تمرکز، گیجی، کاهش هوشیاری، فراموشی و مشکلات در یادگیری. بنابراین بار دیگری که فراموش کردید کلیدتان را کجا گذاشته‌اید به این فکر کنید که شب قبل چقدر خوابیده‌اید. 

چهار- اگر به طور مرتب سرما می‌خورید و هربار تمامی ندارد، بهتر است برنامه‌ خواب‌تان را ارزیابی کنید. لس‌آنجلس تایمز گزارش می‌دهد تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ صورت گرفته نشانگر این است که اگر هر شب کمتر از هفت ساعت می‌خوابید، سه برابر بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار دارید. 

پنج- اول ساعت را از روی پاتختی می‌اندازید، بعد شیر را روی زمین می‌ریزید، بعد انگشت پایتان را به در می‌کوبید. شما به یک دست و پاچلفتی تبدیل شده‌اید. 

کلت کوشیدا، مدیر مرکز خواب انسانی دانشگاه استنفورد به مجله پریونشن می‌گوید، محققان دقیقاً نمی‌دانند چرا، اما افراد خواب‌آلود مهارت‌های حرکتی کندتر و بی‌دقت‌تری دارند. عکس‌العمل‌ها کند هستند، تعادل و عمق دریافت می‌تواند کمی ضعیف باشد و از آنجا که ممکن است مشکل تمرکز هم داشته باشید زمان عکس‌العمل هم کند می‌شود، یعنی نمی‌توانید جعبه تخم مرغ را قبل از اینکه به زمین بیفتد بگیرید. 

شش- اگر شما و شریک زندگی‌تان حوصله رابطه جنسی را ندارید، اگر استرس یا بیماری خاصی عامل آن نیست، بهتر است کمی بیشتر در تخت بمانید و بخوابید.

«وب‌ام‌دی» گزارش می‌دهد کسانی که خواب کافی و راحت ندارند میل جنسی‌شان کاهش می‌یابد. همچنین کاهش خواب میزان کورتیزول، هورمون استرس را بالا می‌برد، چیزی که کاهش میل جنسی را شدت می‌بخشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *