ان ال پی چیست؟ ۱۰ روش برای اینکه خودتان را در مقابل کنترل ذهنی ان ال پی محافظت کنید

رفتار مصرفی

ان ال پی

ان ال پی چیست؟

ان ال پی یا برنامه ریزی عصبی – کلامی یکی از رایج ترین متدهای کنترل ذهن در دنیا می باشد. طیف وسیعی از افراد جامعه از بازاریاب های تلفنی گرفته تا سیاستمداران و کارشناسان رسانه از این تکنیک استفاده می کنند.

در اینجا ۱۰ روش را به شما می آموزیم تا اگر کسی در حال اعمال کردن تکنیک های ان ال پی بر روی شما بود متوجه شده وعکس العمل مناسب جهت مصون نگه داشتن خود را نشان دهید؟

 

ان ال پی مخفف چیست؟

برنامه ریزی عصبی- کلامی ( NLP ) روشی برای کنترل ذهن افراد بشر می باشد. این روش توسط آقای ریچارد بندلر و جان گریندر در سالهای ۱۹۷۰-۱۹۸۰ ابداع گردید و دراین دهه از محبوبیت خاصی در بین روانکاوان و جوامع مدرن برخوردار گردید.

 

همچنین در سالهای ۱۹۹۰- ۲۰۰۰ در حوزه هایی از قبیل تبلیغات، بازاریابی، و سیاست طرفداران بسیاری پیدا کرد. این علم رابطه تنگاتنگ با تکنیک های ارتباطی و تبلیغاتی داشته که به شیوه ای نامحسوس افراد را تحت تاثیر قرارمیدهد.

از سوی دیگر می توان گفت این علم تا اندازه ای از ماهیت نیروهای منفی و شیطانی برخوردار می باشد و تقریبا همه افرادی که بر روی دیگران تاثیرگذار هستند حداقل با برخی از تکنیک های این علم آشنایی دارند و مربیان این رشته قدرتی مانند راسپوتین دارند که می توانند افراد را با روشهای باور نکردنی فریب دهند ( البته باید خاطر نشان کنم که ان ال پی مانند شمشیر دو لبه است و می توان برای مقاصد مثبت و همچنین اهداف منفی از آن استفاده کرد)

 

پس از شرح مختصری از ماهیت ” ان ال پی ” و اینکه این علم از کجا آمده است، قصد دارم ۱۰ روش به شما بیاموزم تا از طریق این روشها خودتان را در مقابل کاربردهای مخرب این علم واکسینه کنید.

ممکن است چیزهایی در مورد این علم در رسانه های جمعی خوانده باشید. در اینجا میخواهم تمام آنچه که باعث شد من به این علم واقف شوم را برایتان بگویم: در سن ۲۰ تا ۳۰ سالگی، سالهای زیادی را صرف مطالعه معنویت در عصر جدید و همچنین سیستم های جادوگری و مذهبی جهت تغییر” ذهن خودآگاه ” کردم. که یکی از این سیستم ها ” ان ال پی ” بود. من همه این طیف ها را بررسی کرده ام.

 

سوء استفاده با ان ال پی

من آدمهایی را دیده ام که به طور کاملا ظالمانه ای از ” ان ال پی ” جهت کنترل افکار من استفاده می کردند. همچنین شاگردان بسیاری را در این علم آموزش داده ام و این علم را در دنیای تبلیغات استفاده کرده ام.

علیرغم جذبه های اولیه ای که این علم برایم داشت اوایل سال ۲۰۰۸ میلادی به این نتیجه رسیدم که این عمل بی فایده است.

علمی که با استفاده از زبان تاثیرش را به طرز مبالغه آمیزی بیان داشته و خودش را به عنوان یک علم در زمینه کنترل رفتار معرفی می کند، در واقع نمی تواند تغییر پایداری را در رفتار فرد ایجاد کند و احترامی برای افراد بشر قائل نبوده و حتی درک درستی از اینکه انسانها چطور عمل می کنند ندارد.

 

اگرچه پس از اینکه کمی از این علم فاصله گرفتم، متقاعد شدم که درک ” ان ال پی ” خیلی مهم است بنابراین کسانی که این علم را به خوبی درک نکنند در مقابل کاربرد این علم مقاومت می کنند.

تقریبا چیزی شبیه مکتب PUA که دراواسط دهه اول قرن ۲۱ قدعلم کرد و مشتمل برتعدادی تکنیک بود که اثرات مثبتی برای تعداد معدودی از افرادی که به ورطه بی اخلاقی افتاده بودند در برداشت و این روند ادامه داشت تا اینکه بقیه افراد جامعه متوجه وخامت اوضاع شدند و با این مکتب مخالفت کردند. دقیقا مثل زمانی که بدن انسان به محض دریافت غذای مسموم آن را پس می‌زند.

 

ان ال پی و تاریخچه آن چیست؟

برنامه ریزی عصبی- کلامی واژه بازاری است جهت اشاره به علمی که دو دانشمند از کالیفرنیا به نامهای ریچار بندلر و جان گریندر در سالهای ۱۹۷۰-۱۹۸۰ معرفی کردند. بندلر در دانشگاه یو سی سانتا کروز مشغول تحصیل بود و به ماریجوانا اعتیاد داشت. سپس به گروه مصرف کنندگان داروهای مخدر روانگردان و هیپی ها و افراطی ها پیوست. در آن زمان گریندر در رشته زبانشناسی دانشیار بود ( او قبلا بعنوان کاپیتان در نیروی دریایی ویژه آمریکا و در سیستم جاسوسی آمریکا فعالیت داشت). همانطور که می دانید هیچیک از اینها اهمیت چندانی ندارد.

 

بندلر و گریندربا همکاری یکدیگر تکنیک های فریتز پرلز ( پایه گذار گشتالت درمانی )، ویرجینیا ساتیر که در حوزه خانواده درمانی فعالیت داشت و مهمتر از همه میلتون اریکسون که یک هیپنوتراپیست نابغه است را مدلسازی کردند. بندلر و گریندر درصدد بودند بسیاری از تکنیکهای مشاوره که موثر نبودند را حذف کنند و به تکنیک هایی که واقعا باعث تغییرات رفتاری می شدند چنگ انداختند. در این زمان انقلاب تکنولوژی و کامپیوتر رخ داد و از طرفی بندلر متخصص علوم کامپیوتر بود. بنابراین بندلر و گریندر زبانی را ابداع کردند تا بتوان بوسیله آن برنامه نویسی روانی انسان را انجام دهند.

 

دستاورد این دو دانشمند به نوعی مدل تکامل یافته هیپنوتیزم بود.

اگرچه هیپنوتیزم کلاسیک بر پایه تکنیک هایی جهت قراردادن سوژه در حالتی ازهیپنوتیزم القاء پذیر ( حتی تا مرحله خروج از حالت خودآگاه و آماده پذیرش دستورات ان ال پیست) طراحی شده اند، ان ال پی به این شیوه عمل نمی کند که فرد را به حالت ناهشیار ببرد: بلکه ان ال پی تکنیکی است که با تزریق معانی ظریف در زبان گفتار یا نوشتار به حل مشکل سوژه می پردازد. بنابراین یک ان ال پیست القائاتی را در ذهن ناخودآگاه تزریق می کند بدون اینکه سوژه متوجه شود که ان ال پیست این القائات را انجام میدهد.

 

اگرچه درمانگرانی که به طور معمول در زمینه بهبود بیماران فعالیت می کردند، با علم ” ان ال پی ” مقابله کردند و آن را ” یک شبه علم مزخرف” نامیدند ( به طور رسمی آن را بررسی کرده و بعنوان یک تکنیک مداخله گر معرفی کردند و تبلیغات منفی بر علیه آن انجام داند و آن را بی اعتبار کردند )، با این وجود این علم از محبوبیت بسیاری برخوردار گردید. در سالهای ۱۹۷۰-۱۹۸۰ ، جنبش استعداد بشری ( HPM ) به قله محبوبیت و قدرت رسید – و در نتیجه همین رویکرد ” ان ال پی ” محبوبیت تازه ای یافت.

 

بلافاصله در سال ۱۹۸۰ بندلر شروع به انتشار کتاب ها، سخنرانی ها و برگزاری دوره های تربیت ان ال پیست کرد و درآمدی بالغ بر ۸۰۰۰۰۰ دلار کسب کرد. همچنین از وی دعوت بعمل آمد تا به تعلیم مدیران شرکتها، ارتش و کارمندان سازمان سیا بپردازد.

از طرفی یکی از اساتید علوم موفقیت به نام تونی رابینز با استفاده از تکنیک های ان ال پی در سالهای ۱۹۸۰-۱۹۹۰ میلیونر شد ( جالب است بدانید تونی رابینز هم اکنون صاحب ثروتی معادل ۴۸۰ میلیون دلار است).

نزدیک به اواسط این دهه ” ان ال پی” به تجارت عظیمی تبدیل شده بود به طوریکه نزاع ها و طرح دعوی ها به دادگاههای بسیار زیادی از سوی کسانی که مدعی این علم بودند بر سر این موضوع که چه کسی حق تدریس این علم و یا حتی کاربرد کلمه ” ان ال پی ” را داشت شروع شد.

 

برنامه ریزی کد‌های ذهن ناخودآگاه در ان ال پی

اما در آن زمان بندلر با مشکل بزرگتری مواجه بود که خیلی جدی تر ازنزاع ها بر سر کپی رایت بود.

بندلر به اتهام قتل زنی روسپی به نام کورین کریستنسن در ماه نوامبر سال ۱۹۸۶ درگیر جلسات دادگاه بود. دادستان مدعی بود که بندلر، کریستنسن ۳۴ ساله را با شلیک گلوله از یک هفت تیر مدل مگنوم ۳۵۷ در صورت مقتول و در حین معامله مواد مخدر به قتل رسانده است.

طبق گزارشاتی که درآن زمان در روزنامه ها به چاپ می رسید، بندلر دریافت که برای شهرت در آن روزگار چیز دیگری بود که حتی بیش از ان ال پی باعث شهرت وی میشد – کوکایین- و این حوادث او را درگیر بازی سختی کرد که خیلی سخت تر از کنترل ذهن بود. از طرفی گزارشی که بوسیله خانم جونز در سال ۱۹۸۹ منتشر شد شرایط را بغرنج تر کرد.

 

این گزارش با جملاتی چنین دلهره آور شروع میشد:

آن روز صبح آخرین باری بود که کورین کریستنسن کوکائین آن روزش را استنشاق کرد اما ساعاتی بعد جسد بی جان وی که به ضرب گلوله مگنوم ۳۵۷ به قتل رسیده بود نقش زمین شده بود. وقتی که گلوله شلیک شد سکوت ژرف آن روز پاییزی را شکست و گلوله شلیک شده از حفره چپ بینی اش وارد شد و به داخل مغزش رفت.

 

کریستنسن بر روی میزنهارخوری دایره ای شکلش افتاد و در حالی که خونریزی شدیدی داشت صورتش بر روی دفتر یادداشتی قرارگرفت. بر روی میز کاغذ یادداشت کوچک زرد رنگی بود که کریستنسن با جوهر قرمز رنگ و خطوط کج و معوج روی آن نوشته بود ” همگی ما را نکشید” . در حالیکه به سختی نفس می کشید و احساس خفگی می کرد در یک جام شراب که بر روی میز قرارداشت خون بالا آورد. همچنین خونی که از صورتش جاری شده بود بر روی پیرهن قاتل که بر روی میز قرارداشت میریخت. سپس از روی صندلی لیز خورد و به پشت بر روی زمین افتاد و پس از گذشت چند دقیقه بی حرکت نقش زمین شد.

 

وقتی کریستنسن در حال احتضار بر زمین افتاد و داشت با مرگ دست و پنجه نرم می کرد، دو مرد خانه اجاره ای وی را که در محله فقیرنشین سانتاکروز کالیفرنیا بود ترک کردند. یکی از این مردان نامزد قبلی کریستنسن به نام جیمز مارینو بود که در تجارت کوکایین فعالیت داشت و همچنین بارها به دلیل سرفت محکوم شده بود. نفردوم ریچارد بندلر بود که در سطح جهانی به عنوان موسس برنامه ریزی عصبی – کلامی ( ان ال پی ) شناخته شده بود. ان ال پی رویکرد جدیدی نسبت به روانشناسی و ارتباط انسانها بود که مخالفین و پیروان بسیاری به خود جلب کرده بود. ۱۲ ساعت پس از این اتفاق، در غروب ۳ نوامبر سال ۱۹۸۶ ریچارد بندلر به اتهام قتل دستگیر شد.

 

دستگیری و اتهام به بندلر

تنها دفاع بندلر در دادگاه این بود که مارینو( نامزد قبلی کریستنسن ) او را به قتل رسانده است و او این قتل را مرتکب نشده است. بسیاری از افراد حاضر در جلسه دادگاه مدعی شدند که بندلر زمانیکه در جایگاه متهم ایستاده بود از تکنیک های ان ال پی استفاده کرده و بدین ترتیب ازخود رفع اتهام کرده بود. همچنین عده ای ادعا می کردند که بندلر در جلسات درمان ان ال پی از یک تفنگ استفاده می کند تا تغییرات بسیاری از نظر روانی در بیمارانش ایجاد کند. این همان تکنیکی بود که بعدها توسط هالیوود در فیلم ” باشگاه مبارزه ( fight club ) ” مورد استفاده قرارگرفت.

 

در این فیلم بردپیت که بعنوان بازیگر نقش اول ایفای نقش می کند بر روی یکی از رانندگانی که به پمپ بنزین آمده بود هفت تیر می کشد و او را تهدید می کند که اگر آن فرد به دنبال تحقق رویاهایش در زندگی نرود او را خواهد کشت. بسیاری از مخالفان بندلر ادعا کردند که شیوه درمانی بندلر همین روش است.

 

ما هم نمی دانیم که این داستان واقعیت دارد یا خیر اما به هر حال این ماجرا به پایان رسید و از بندلر رفع اتهام شد و این داستان خیلی زود به دست فراموشی سپرده شد. من با دانشجویان زیادی که مشغول یادگیری ان ال پی بوده اند صحبت کرده ام اما حتی یک مورد هم راجع به اتهام قتلی که به بندلر نسبت داده شده بود اطلاعی نداشتند. تاکید می کنم که من با دانشجویان ان ال پی بسیار زیادی صحبت کرده ام. خوشبختانه حتی این داستانها و اتهامات هم نتوانست مانع محبوبیت روزافزون ” ان ال پی” شود.

 

ان ال پی یک دانش همه گیر و کاربردی

اکنون ان ال پی تبدیل به یک تجارت بزرگ شده بود و نه تنها جزء ابزار کار روانشناسان بود بلکه تقریبا در هر گوشه ای از دنیای سیاست و تبلیغات کاربردهای وسیع این علم کاملا به چشم می خورد و استفاده از تکنیک های این علم دیگر محدود به بندلر نمیشد ومردم از مشاغل و اقشار مختلف از این تکنیک ها استفاده می کردند، اگر چه بندلر همچنان هزینه های بسیار بالایی را برای آموزش ان ال پی در سراسر دنیا دریافت میکرد و همچنان نیزهزینه های هنگفتی برای ارائه این آموزش ان ال پی دریافت می کند.

 

امروزه،استفاده از تکنیک های ان ال پی و هیپنوتیزم اریکسونی در مکاتبات تجاری و بازاریابی اینترنتی، برنامه های آنلاینی که وعده یک شبه ثروتمند شدن را به کاربران می دهند و همچنین برنامه های کلاهبرداری استفاده می شود. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، به مقاله بسیار زیبای ” دنیای کلاهبرداری : برنامه های ثروتمند شدن یک شبه تبدیل به یک غول آنلاین شده اند رجوع کنید- Scamworld: Get rich quick schemes mutate into an online monser . نویسنده این مقاله دوست عزیزم جوزف فلتلی است.

 

این مقاله یکی از بهترین مقالاتی است که تاکنون در رابطه با اینترنت خوانده ام. ) یکی از افرادی که به بهترین نحو از این مقاله بهره برد باراک اوباما بود که کمپینی که در سال ۲۰۰۸ به منظور ایجاد تغییر در کشور به راه انداخت در واقع شاهکاری از تئوری اریکسونی بود. همچنین درن براون که یک هیپنوتیزور و شعبده باز است در کارهایش از تکنیک های ان ال پی استفاده می کند.

 

ان ال پی دقیقا چگونه عمل می کند؟

ان ال پی در یک ساختار هرمی عمل می کند و تکنیک های پیشرفته تر آن در سمینارهایی با درآمد چندهزار دلاری ارائه می شود. در واقع ان ال پی سوژه های بسیار پیچیده را تبدیل به سوژه های بسیار ساده می کند و کمابیش بدین ترتیب عمل می کند:

ابتدا کسی که با ان ال پی کار می کند – یا ان ال پیست، واژه ای که اغلب کسانی که با ان ال پی کار می کنند این واژه را برای خودشان به کار می برند – و لازم است در اینجا اشاره کنم که اکثریت ان ال پیست ها، مخصوصا آنهایی که تخصص شان درمان با ان ال پی است به احتمال زیاد از این تکنیک ها با نیت مثبت استفاده می کنند و این ان ال پیست ها توجه بسیار بسیار زیادی به فردی می کنند که پروسه درمان را برایش انجام می دهند.

 

ان ال پیست ها به نشانه های ظریفی از قبیل حرکت چشم، قرمز شدن پوست، گشادشدن مردمک چشمها و تیک های عصبی توجه می کنند.

 

یک ان ال پیست حرفه ای به سرعت در می یابد:

الف) سوژه از کدام نیمکره مغزش عمدتا استفاده می کند

ب) کدامیک از حواس ( بینایی، بویایی، و یا غیره ) در مغز سوژه قویتر است

پ ) مغزسوژه چگونه اطلاعات را جمع آوری کرده و از آنها استفاده می کند ( تمام این اطلاعات را می توان از روی حرکات چشم سوژه بدست آورد )

ت ) تشخیص مواقعی که سوژه دروغ می گوید یا دارد داستانی سرهم می کند.

 

شناخت نیم کره های مغز

ان ال پیست پس از کسب این اطلاعات اولیه، به آرامی و با ظرافت زیادی شروع به تقلید رفتارهای سوژه می کند و نه تنها زبان بدن بلکه ادا و اطوارها و نحوه گفتار سوژه را عینا تقلید می کند و شروع می کند با الگوهای گفتاری ای که برای هدف قراردادن حس اصلی سوژه طراحی شده صحبت کند.

 

ان ال پیست بادقت بسیار بالایی کدهای ارتباطی را ماهرانه به کار گرفته و چنان با مهارت زیادی نقش خود را بازی می کند که سوژه گاردش را رها کرده و وارد مرحله ای از ارتباط با ان ال پیست شود. در این مرحله سوژه کاملا بدون گارد بوده و آماده القاء پذیری می باشد.

 

بعنوان مثال

ان ال پیست در ارتباط با سوژه ای که حس بینایی در او قویتر از بقیه حواس است، با استفاده از استعاره های تصویری صحبت می کند – ” می بینی چی دارم میگم؟ ” از این زاویه به حرفهام نگاه کن” – در حالیکه در ارتباط با سوژه ای که حس شنوایی در او قویترین حس است ان ال پیست از کلماتی استفاده می کند که حس شنوایی سوژه را تحریک کند –” خوب به حرفهام گوش بده ” ، من با دقت دارم به حرفهات گوش میکنم”

 

ان ال پیست با تقلید زبان بدن و الگوهای گفتاری سوژه، تلاش میکند تا یک پاسخ خاص از سوی سوژه دریافت کند که ما آن را در اینجا ” ارتباط موثر ” می نامیم. ارتباط موثر یک وضعیت ذهنی و روانی است .

یک فرد تنها زمانی می تواند وارد این وضعیت شود که گاردش را در برابر فرد دیگری رها کند، و عموما زمانی این حالت ایجاد می شود که سوژه به این نتیجه برسد که مخاطبش یک نفر مثل خودش است.

ببینید چطور در سطح گسترده عمل می کند؟ یک ان ال پیست با دقت و ظرافت بسیار بالا کدهای ارتباط اجتماعی را تقلید کرده و بدین ترتیب سوژه گاردش را رها میکند و وارد حالتی می شود که فاصله ای بین خودش و ان ال پیست احساس نمی کند و سوژه کاملا القاء پذیر می شود.

 

برقراری ارتباط موثر توسط ان ال پیست

 

پس از اینکه ارتباط موثر بین ان ال پیست و سوژه ایجاد می شود، ان ال پیست با ظرافت خاصی شروع می کند به هدایت ارتباط در جهت حل مشکل سوژه. ان ال پیست با انعکاس و تقلید رفتارهای سوژه اکنون می تواند تغییرات ظریف و نامحسوسی ایجاد کند تا رفتار سوژه را تحت تاثیر قراردهد. ان ال پیست با پرسیدن سوالات اساسی و تکنیک های دیگر می تواند سوژه را به هرسویی که مایل است هدایت کند و این در حالی اتفاق می افتد که سوژه اطلاعی از چیزی که در حال رخ دادن است ندارد و تصور می کند که همه چیز به طور معمول و از طریق اعضای بدن صورت می گیرد.

 

این باور بدین معنی است که تقریبا کار مشکلی است که از ان ال پی استفاده کنیم و بدین طریق موجب شویم فرد به گونه ای متفاوت با الگوهای رفتاری معمولش رفتار کند، اما باید بدانید که می توان از ان ال پی جهت مهندسی پاسخ هایی که فرد در رفتارهای نرمالش بروز می دهد استفاده شود- بعنواان مثال کمک کردن به دیگران، اتخاذ تصمیم در مورد موضوعی که قبلا سوژه آن را به تعویق می انداخت، و یا اینکه سوژه با ان ال پیست کاملا همراه شده و به وی اعتماد ۱۰۰ درصد پیدا کند.

 

از این نقطه نظر، هدف ان ال پی عبارت است از elicit ( استخراج پاسخ از سوژه ) و ایجاد آنکر. استخراج پاسخ از سوژه زمانی اتفاق می افتد که یک ان ال پیست با استفاده از ابزارهایی از قبیل زبان و سوالاتی که می پرسد به منظور مهندسی و تغییر یک حالت احساسی استفاده می کند – به عنوان مثال، حس گرسنگی. وقتی حسی در سوژه فعال شود، ان ال پیست می تواند آن را با یک نقطه از بدن سوژه آنکر کند – به عنوان مثال لمس شانه سوژه. تئوری می گوید اگر این کار به درستی صورت گیرد، از این به بعد ان ال پیست می تواند هر بار با لمس شانه سوژه حس گرسنگی را بیدار کند. این کار شرطی سازی سوژه است که کاری بسیار ساده و راحت است.

 

چطور میتوانم مطمئن شوم که کسی تکنیک های ان ال پی را بر روی من اعمال نکرده است؟

من با افراد زیادی از اقشار مختلف جامعه مواجه شده ام که سعی داشتند با استفاده از تکنیک های ان ال پی من را اغواء کنند تا تسلیم اهدافشان شوم. این افراد کسانی بوده اند که طی سالیان مدیدی برایشان کار کرده بودم و یا افرادی که با آنها ارتباط و مراوده داشتم. در نتیجه این تجربیات موفق شده ام که یک سیستم عکس العمل ایمن هوشمندانه برای مقابله با این اغواء ها طراحی کنم. حتی نحوه عملکرد این سیستم ایمنی ابداعی خودم را به دقت بررسی کرده ام تا بتوانم در مقابل حرفهای بی اساس این افراد مقابله کنم.

 

در ذیل چند متد کلیدی را به شما آموزش می دهم:

۱- بسیار مراقب افرادی باشید که زبان بدن شما را تقلید میکنند

اگر در حال صحبت کردن با شخصی هستید که اطلاعاتی در مورد ان ال پی دارد و در حین مکالمه متوجه میشوید که دقیقا ژست نشستن آن فرد همانند شماست و یا در حین صحبت کردن دست هایش را دقیقا مثل شما حرکت می دهد، اینطور آنها را تست کنید :

چند حرکت اضافه با دست هایتان انجام دهید و ببینید آیا آن فرد نیز همین حرکات مشابه را انجام میدهد. ان ال پیست ها با تجربه با مهارت بیشتری و به گونه ای که شما متوجه نشوید حرکات شما را تقلید می کنند، اما ان ال پیست های که به تازگی وارد این عرصه شده اند حرکات شما را بلافاصله و کاملا شبیه به حرکات خودتان تقلید می کنند. در این هنگام باید با آن فرد مقابله کرده و انزجار خود را به وی نشان دهید.

 

۲- مراقب باشید حرکات چشمانتان غیرقابل پیش بینی باشند.

خیلی خنده دار است که چشمانتان را اینگونه بچرخانید اما با این کار کسی را که میخواهد تکنیک های ان ال پی را بر روی شما اجرا کند، گمراه می کنید، مخصوصا در مراحل اولیه انجام القائات از طریق ارتباط موثر، یک ان ال پیست با دقت خیلی زیادی به حرکات چشم شما دقت می کند. ممکن است شما فکر کنید که ان ال پیست شدیدا مجذوب صحبت های شما شده است، ممکن است تا حدی اینطور باشد ولی این بدان معنی نیست که آنها واقعا به افکار شما خیلی توجه می کنند:

 

آنها حرکات چشمان شما را رصد می کنند

بلکه آنها حرکات چشمان شما را رصد می کنند تا بتوانند متوجه شوند که شما چطور اطلاعات را نگهداری می کنید و به آنها دسترسی پیدا می کنید. درعرض چند دقیقه، ان ال پیست می تواند متوجه شود که کدام یک از پاسخهایی که سوژه به سوالاتش داده دروغ و یا ساخته ذهن سوژه بوده است. همچنین ان ال پیست می تواند حدس بزند که شما در حین صحبت کردن از کدام قسمت های مغزتان استفاده می کنید و همه اینها به کمک ان ال پیست می آیند تا به یک بینش روانی نسبت به عمیق ترین افکارتان دست یابد. یک روش هوشمندانه برای جلوگیری از اینکه فرد به این اطلاعات دست یابد این است که چشمانتان را بدون هدف به اطراف بچرخانید.

 

بالا را نگاه کنید سپس سمت راست را نگاه کنید، حالا چشمهایتان را به سمت چپ بچرخانید، چرخش چشمها از این طرف به آن طرف، حالا پایین …. البته باید به گونه ای چشمهایتان را بچرخانید که طبیعی به نظر برسد اما این کار را بدون الگو و ترتیب خاصی انجام دهید. این کار شما ان ال پیست را مغموم و مستاصل می کند زیرا او را از مسیر کالیبراسیون منحرف می کند و نمیتواند کالیبراسیون درست و دقیقی داشته باشد.

 

۳- اجازه ندهید کسی شما را لمس کند.

این نکته ناگفته برهمگان مشهود است. اما در اینجا ما شرایطی را در نظر می گیریم که شما در حال صحبت کردن با فردی هستید که اطلاعاتی در مورد تکنیک های ان ال پی دارد و احساس می کنید که احساسات تان دستخوش تغییر شده – ممکن است خیلی به سختی بتوانید بخندید، یا شدیدا عصبانی شوید، و یا چیزی شبیه این اتفاق بیفتد- و وقتی در این حالت هستید مخاطب تان شما را لمس می کند. ممکن است با دستش بر روی شانه تان ضربه بزند.

 

می توانید حدس بزنید با اینکار چه اتفاقی می افتد ؟ آن فرد در شما یک آنکر ایجاد کرده و اگر بخواهد بعدها شما را در آن وضعیت روحی که در آن قرارگرفته بودید مجددا وارد کند، می تواند ( طبق منطق ان ال پی ) همان قسمت بدنتان را ( در اینجا شانه ) لمس کند و شما مثل دفعه قبل در حالتی از عصبانیت و یا ناراحتی قرار بگیرید.

 

۴- مراقب کلام ابهام آمیز باشید

یکی از اصلی ترین تکنیک هایی که ان ال پی از میلتون اریکسون به عاریه گرفته استفاده از زبان ابهام آمیز است. اریکسون این زبان ابهام آمیز را به منظور القائات در هیپنوتیزم به کار می برد. اریکسون دریافت که هرچه زبان مبهم تر باشد، القاء پذیری سوژه بیشتر خواهد بود، زیرا احتمال مخالفت و یا عکس العمل منفی سوژه کاهش می یابد. از سوی دیگرباید توجه داشت که گفتار دقیق تر سوژه را از حالت هیپنوتیزم خارج می کند. (به عنوان مثال استفاده اوباما از این تکنیک خاص در ” کمپین تغییر” کاملا مشهود است، این عبارت اینقدر مبهم بود که هیچیک نتوانست مفهوم آن را متوجه شود. )

 

۵- مراقب جملاتی که گوینده به شما اجازه می دهد باشید

” کاملا راحت و در آرامش باش” . ” شما می توانید در صورت تمایل با این اتومبیل کمی رانندگی کنید و آن را بیازمایید.” ” می توانی از این وسیله هر مقدار که مایلی استفاده کنی” . به این جملات فریب کارانه توجه کنید. این تکنیک برگرفته از یکی از اساسی ترین تکنیک های هیپنوتیزم اریکسونی است که پیش از ان ال پی پا به این عرصه گذاشت.

 

هیپنوتیزم اریکسونی بیان می کند که بهترین روش برای اینکه فرد را وادار به انجام کاری کنید ( از قبیل قرارگرفتن در وضعیت هیپنوتیزم پذیری ) این است که از آنها بخواهید این اجازه را به شما بدهند. بنابراین، هیپنوتیزورهای ماهر هرگز مستقیما به شما نمی گویند تا کاری را انجام دهید- به عنوان مثال به شما نمی گویند” حالا در وضعیت خلسه قرار بگیر” . بلکه با جملاتی از قبیل ” کاملا راحت و آرام باش” شما را وارد حالت هیپنوتیزم پذیری می کنند.

 

۶- مراقب کلام نامفهوم باشید

وقتی که مخاطب شما جملات بی معنایی مانند ” هرقدر که این حس را بیشتر و بیشتر آزاد کنی می بینی که صدای موفقیت خودت را با وضوح بیشتری می شنوی.” را به کار می برد بدین معناست که شما وارد فاز pacing – and- leading ان ال پی شده اید. فردی که شما را هیپنوتیزم می کند با بیان این کلمات میخواهد احساسات درونی شما را برنامه ریزی کرده و شما را به سوی هدفش سوق دهد.

 

برای اینکه تحت تاثیر این تکنیک قرار نگیرید همیشه سوال کنید: ” ممکنه لطفا بیشتر توضیح بدهی؟” یا ” ممکنه دقیقا توضیح دهی که منظورت چیست؟ ” پرسیدن چنین سوالاتی باعث می شود که اولا تکنیک فوق نتواند عمل کند و ثانیا مکالمه را به سوی کلماتی دقیق تر سوق می دهد، و در نتیجه استفاده از کلمات مبهم برای قراردادن سوژه دروضعیت هیپنوتیزم پذیری که در شماره ۴ شرح داده شد را بی نتیجه باقی می‌گذارد.

 

۷- لابلای خطوط را با دقت بخوانید!

ان ال پیست ها ان ال پی دائما از کلمات و جملاتی استفاده می کنند که معانی پنهان و همچنین لایه های متعددی از معنی دارند. به عنوان مثال ” رژیم غذایی، تغذیه و خوابیدن با من از مهم ترین چیزها هستند، اینطور فکر نمی کنی؟ ” اگر به طور سطحی به این جمله نگاه کنیم و این جمله را سریع بشنوید، برایتان اینطور به نظر می رسد که این یک جمله خیلی ساده است و ممکن است با آن موافق بوده یا مخالفت کنید بدون اینکه حتی لحظه ای در موردش فکر کنید.

 

بله، دقیقا رژیم غذایی، تغذیه، و خواب موضوعات مهمی هستند، مطمئنا همینطور است، و این فرد مایل است که سلامتش را حفظ کند، و این بسیار عالی است. اما به نظر شما چه چیزی در لایه های زیرین این جمله پنهان شده است؟ ” رژیم غذایی، تغذیه و خواب از همه چیز برای من مهم تر هستند، اینطور فکر نمی کنی؟ ” بله درسته، و شما به طور ناخودآگاه با این جمله موافق هستید. ان ال پیست ها کارکشته و ماهر ان ال پی با دقت و ظرافت زیادی با این جمله برخورد می کنند.

 

۸- مراقب توجه تان باشید

وقتی با افرادی که در مورد ان ال پی و کاربردهای آن اطلاعات دارند هم صحبت می شوید مراقب باشید حالت های حواس پرتی و گیجی به سراغتان نیاید- این حالت زمانی رخ می دهد که مخاطب شما در حال القاء یک موضوع به ذهن ناخودآگاه شما می باشد. بگذارید برایتان مثالی بزنم: روزی ملاقاتی داشتم با یکی از افرادی که از تکنیک های ان ال پی استفاده می کرد، این فرد تلاش می کرد که من را وادار کند برای سایتش طراحی انجام بدهم و این کار را رایگان برایش انجام دهم.

 

من در حین این مکالمه توجهم را از روی این شخص برداشتم و بنابراین کلماتش نتوانست در من نفوذ کند، وقتی خود را ناموفق دید، ار تکنیک شماره ۷ استفاده کرد و شروع کرد به گفتن اینکه چطور او هیچوقت پولی برای خدمات یا کالاهایی که دریافت می کند پرداخت نمی کند و …. زیرا دفتر انتشار نشریات نسخه هایی از مقالات نقد و بررسی کتابها و آلبومها را به صورت کاملا رایگان برای او ارسال می کنند. ” همه چیز رایگان” ، سپس رو به من کرد و باصدای بلند و زمزمه وار به من گفت ” من همه چیز را رایگان دریافت می کنم. رایگان. ” کاملا روشن و شفافه، اینطور نیست؟

 

۹- موافقت خود را با هیچ چیزی اعلام نکنید

هرگاه احساس کردید که از شما خواسته می شود که در مورد موضوعی سریعا تصمیم بگیرید و از طرفی احساس می کنید تحت کنترل مخاطب تان هستید سریعا آن موقعیت را ترک کنید. قبل از اینکه هر تصمیمی بگیرید ۲۴ ساعت به خودتان زمان بدهید مخصوصا در مواقعی که می خواهید در مورد موضوعات مالی تصمیم گیری کنید.

 

هیچگاه به خودتان این اجازه را ندهید که دچار این اشتباه شوید که بخواهید تحت تاثیر احساسات و در لحظه تصمیم بگیرید. به خاطر داشته باشید که فروشندگان مجهز به تکنیک های ان ال پی هستند مخصوصا مواقعی که شما را ترغیب می کنند که به طور ناگهانی و بدون برنامه ریزی قبلی کالایی را خریداری کنید. هیچوقت این کار را انجام ندهید. آن محل را ترک کنید و با منطق در مورد خرید یا عدم خرید آن کالا یا خدمات فکر کنید.

 

۱۰- به شهود خود اعتماد کنید

مهم ترین و اصلی ترین قانون این است: اگر حسی درونی به شما می گوید که فردی میخواهد از شما سوء استفاده کند و یا از بودن در کنار وی احساس خوبی ندارید، به این حس تان اعتماد کنید. افرادی که با ان ال پی آشنایی دارند تقریبا در اکثر مواقع خطرناک و بیشتر شبیه فروشنده خودروهای دست دوم به نظر می آیند. آنها را ترک کنید و یا از آنها بخواهید به شما نشان دهند که در حین مکالمه با شما از تکنیک های ان ال پی استفاده نمی کنند.

 

امیدوارم راهکارهای ارائه شده در این مقاله به شما کمک کند تا خود را از تیر رس سوء استفاده های سودجویانی که به این علم اشراف دارند مصون بدارد. این مقاله را چاپ کنید یا نسخه ای از آن را بر روی گوشی موبایلتان ذخیره کنید و دفعه بعد که به گاراژ اتومبیل های دست دوم میروید، یا می خواهید عضو یک باشگاه ورزشی شوید، و یا یک مناظره سیاسی را از تلویزیون تماشا می کنید این راهکارها را به خاطر بیاورید. مطمئنا از دیدن اینکه افراد اینقدر از تکنیک های ان ال پی استفاده می کنند شگفت زده خواهید شد. آیا اینطور نیست؟

منبع:افکار سبز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *